(Foto: Craig)

Malaysia Airlines overvejer re-branding

Malaysia Airlines er hårdt presset efter to tragiske flystyrt indenfor få måneder, og derfor overvejer selskabet nu en grundlæggende strukturændring for at genvinde passagerernes tillid.

Simon Spies påstod, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale. Men der er vist ingen tvivl om, at Malaysia Airlines hellere end gerne ville have været den seneste tids mediebevågenhed foruden.

Indenfor blot fire måneder har den malaysiske flag carrier nemlig været involveret i tragiske flyulykker med to af selskabets Boeing 777-200-fly. I marts forsvandt flyet med rutenummeret MH370 sporløst på vej fra Kuala Lumpur til Beijing, og for få uger siden blev MH017 skudt ned over Ukraine med 283 passagerer og 15 besætningsmedlemmers død til følge.

De to ulykker har fået flere eksperter til at frygte for fremtiden for Malaysia Airlines, der i forvejen er udsat for hård konkurrence på det malaysiske marked efter at lavprisflyselskaberne Air Asia og Air Asia X har ekspanderet. Den seneste tids begivenheder har nu fået Malaysia Airlines, der er ejet af den malaysiske regering, til at overveje grundlæggende strukturændringer i selskabet for at sikre sin overlevelse på det svære marked:

”Vores hovedaktionær, den malaysiske regering, har allerede påbegyndt processen med at vurdere hvordan selskabet skal udformes i fremtiden og den proces vil blive speedet op som et resultat af MH017”, fortæller Malaysia Airlines kommercielle direktør Hugh Dunleavy til den engelske avis The Telegraph.

Mulig navneændring
Overfor The Telegraph uddyber Hugh Dunleavy, at der er flere forskellige ændringer i spil, men at formålet er at skabe en ny æra for Malaysia Airlines, så selskabet kan stå så stærkt som muligt i fremtiden.

Det vurderes, at Malaysia Airlines meget vel kan stå overfor en decideret re-branding i form af en navneændring, da rejsende i fremtiden vil forbinde selskabets nuværende navn med de seneste to alvorlige ulykker. Malaysia Airlines har derfor også allerede nu valgt at pensionere rutenumrene MH370 og MH017.

Derudover kan den nye proces ifølge The Telegraph involvere en gennemgående rutereform, samt en udvidelse af selskabet i form af outsourcing eller kapitalindskud fra private investorer. Avisen udelukker ikke, at sidstnævnte kan ske af konkurrerende luftfartselskaber.

Hårdt presset økonomisk
Der er ingen tvivl om, at Malaysia Airlines har hårdt brug for hjælp for tiden. Selskabet kom således ud af sidste regnskabsår med et underskud på godt 2 milliarder danske kroner, og i år er resultatet kun blevet værre som følge af de to flyulykker. Siden årsskiftet har den malaysiske flag carrier nemlig fået skåret mere end en tredjedel af sin børsværdi og allerede dagen efter nedskydningen af MH017, var aktien faldet med hele 13 procent.

De to ulykker har øjeblikkeligt kostet kunder for Malaysia Airlines, der har forsøgt at opretholde en del af disses tillid ved at tilbyde at refundere billetter til samtlige af selskabets flyvninger, hvis passagererne måtte ønske dette. Alligevel er salget på det kinesiske marked faldet med 60 procent, og hvis ikke selskabet var truet på sin eksistens i forvejen, er det i hvert fald blevet det nu.