(Foto: Morten Lund Madsen)

Mange danske luftfartsjobs på spil

Mandag præsenterede brancheforeningen Dansk Luftart rapporten “Danmarks som attraktivt luftfartsland“. Hvis branchens rammevilkår ikke forbedres er der udsigt til at miste op til 5.000 direkte arbejdspladser i luftfartssektoren.

Op imod 5.000 direkte arbejdspladser er på spil, hvis den danske luftfartssektor ikke i fremtiden får de rigtige rammevilkår. Det er konklusionen i en rapport, som Copenhagen Economics har udarbejdet for brancheforeningen Dansk Luftfart.

Rapporten blev mandag præsenteret for offentligheden ved et arrangement på Hilton Copenhagen Airport Hotel. Som trækplaster havde SAS hentet koncernchef Rickard Gustafson ned fra hovedkontoret i Stockholm. Blandt de indenlandske sværvægtere var Karsten Dybvad, administrerende direktør i Dansk Industri, Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn samt Kjeld Zacho Jørgensen, administrerende direktør i Billund Lufthavn.

Rapporten, der har fået titlen “Danmark som attraktivt luftfartsland“, viser at luftfarten i Danmark årligt bidrager med 43 mia. kroner til dansk BNP via sektorens direkte, indirekte og inducerede bidrag. Den danske luftfartssektor beskæftiger knapt 30.000 personer og understøtter arbejdspladser for yderligere 20.000.

I rapporten indgår et såkaldt risiko-scenarie, hvor Danmark i 2020 har mistet sit knudepunkt i Københavns Lufthavn og dermed taber passagerer og tilgængelighed. I dette scenarie vil antallet af arbejdspladser falde med 15.000, hvoraf 4.800 er direkte beskæftigede i luftfartssektoren, mens yderligere 3.200 er indirekte arbejdspladser.

Vækst-scenarie skaber arbejdspladser
Det er dog ikke alene sortsyn, der præger rapporten, som er en del af et politisk udspil. Der er også fokuseret på et såkaldt basis-scenarie, hvor den historiske vækst kan fortsætte. I denne model vil der i 2020 være 14 procent flere passagerer fra danske lufthavne, end det er tilfældet i dag.

Det såkaldte vækstscenarie peger på en udvikling, der i 2020 vil betyde en passagerstigning på 22 procent samt 16.000 direkte og indirekte arbejdspladser. Det er dog ikke omkostningsfrit at igangsætte vækstscenariet, der blandt andet peger på styrkelse af Københavns Lufthavn som hub ved at hente fem til 10 procent af transferpassagererne fra Amsterdam, Stockholm, Oslo og Helsinki.

Vækstscenariet kræver også en forbedret infrastruktur til Billund Lufthavn, således at den syddanske internationale lufthavn kan hente nogle af de passagerer tilbage, der har valgt at rejse fra Hamborg Lufthavn. Endelig peger rapporten på, at et øget ruteudbud til de nye vækstøkonomier vil styrke beskæftigelsen gennem et større antal indgående passagerer, der kan bidrage til at skabe accelereret vækst.

Luftfartspolitisk strategi
Rapportens hovedkonklusion er, at der er brug for en luftfartspolitisk strategi for dansk luftfart. Det betyder, at der skal være et stærkt og vedholdende politisk fokus, således at sektoren kan blive en egentlig vækstmotor.

Et af forslagene er at lave et såkaldt “landetjek“, hvilket indebærer, at der ikke i Danmark må indføres eller vedtages nye regler, skatter eller afgifter uden at man har foretaget et landetjek i Norge, Sverige, Holland, Storbritannien og Tyskland.

Herudover bør alle relevante områder i den offentlige sektor se vækstorienteret på luftfarten. Der peges på en forbedret myndighedsindsats for udvikling af luftfartsaftaler med andre lande samt fokus på de personlige rejsetider til lufthavnene.

Copenhagen Economics anbefaler også et omkostningsloft for tilsyn, sikkerhed og godkendelser fra Trafikstyrelsen samt et bedre værn mod regelshopping, der blandt andet praktiseres af de konkurrerende udenlandske lavprisflyselskaber.

Københavns Lufthavn har et særligt fokus i rapporten. Hertil skal der være effektive vej- og baneforbindelser over Øresund samt en beslutning om en fremtidig opkobling til det europæiske højhastighedsnet.

Foto: Morten Lund Madsen