Scandinavian Airlines Ireland - Airbus A320-200neo i Shannon Airport (foto: corrydave)

Mange nationaliteter hos SAS Irland

Kabinebesætningerne hos SAS Irland består af op til 10 forskellige nationaliteter, og en stor del er rekrutteret fra British Airways og Ryanair.

Passagerer ombord på SAS-fly er vant til at høre, at der indbyrdes bliver talt dansk, svensk eller norsk, når kabinebesætningen går gennem midtergangen med serveringsvognen.

Det skal man dog ikke forvente at høre, hvis man skal flyve med et Airbus A320, hvor der på siden af flyet står EI som en del af registreringsnavnet. Selvom flyvningen foregår mellem en af de skandinaviske hovedstæder og London-Heathrow, så er der som udgangspunkt ikke skandinavisk kabinepersonale ombord, da flyvningen produceres af SAS Ireland.

Det irske produktionsselskab har nemlig indgået en aftale med bemandingsselskabet CAE Parc Aviation, der leverer kontraktansatte besætningsmedlemmer, og disse kommer fra mange forskellige lande.

Det fremgår af en lukket Facebook-gruppe, hvor indtil videre 36 kabineansatte hos SAS Irland er blevet optaget som medlemmer. Gruppen hedder “SAS Ireland Cabin Crew LHR Base” og er på det populære sociale medie ledsaget af et svensk, dansk og norsk flag.

Det må dog siges at være falsk varedeklaration, for SAS Ireland er et irsk selskab, og de ansatte kommer fra lande som Italien, Litauen, Polen, Portugal, Rusland, Spanien, Storbritannien, Tjekkiet og Tyskland.

Op til 10 nationaliteter
Kigger man nærmere på de 36 medlemmer af den lukkede Facebook-gruppe, så ser man også, at det for hovedparten af medlemmerne er British Airways og lavprisflyselskaberne, der har været sidste arbejdssted før SAS Irland.

Der er en del kabineansatte, der tidligere har haft virke i den særlige mixed fleet personalegruppe hos British Airways. Netop denne gruppe ansatte var i en langvarig og opslidende konflikt med det britiske flyselskab gennem hele 2016 og 2017, hvor der skulle hele 85 strejkedage til, før konflikten blev bragt til afslutning. Mixed fleet-personalet er den del af flybesætningen hos British Airways, der er løst tilknyttet og arbejder på både kort- og langdistanceruter.

Lavprisflyselskaberne har også været storleverandør til SAS Ireland, og det er især Ryanair, der har bidraget med personale fra Spanien, Italien, Portgual og Storbritannien. Kabinepersonale, der tidligere har været beskæftiget hos Norwegian, easyJet, Wizz Air, Jet2.com og Monarch Airlines har også fundet vej til SAS Ireland via bemandingsselskabet.

Bekymrede skandinaviske kabineforeninger
SAS Irland skal inden årets udgang operere 65 procent af flyvningerne til og fra London-Heathrow samt 80 procent af flyvningerne til og fra Málaga. At det irske selskab derudover skal producerede andre flyvninger fra henholdsvis København, Stockholm og Oslo har tidligere fået den danske kabineforening til at råbe vagt i gevær.

“Står informationen til troende, er SAS langt i deres planer om udflagning. Dette vil efter vores opfattelse få stor indflydelse på vores skandinaviske arbejdspladser og fremtidige ansættelsesvilkår, påvirke skatteindtægterne til vores samfund og samtidig underminere troværdigheden af det brand SAS i dag repræsenterer,” sagde Christa Ceré, formand for Cabin Attendant Union, i slutningen af november.

 

Relaterede artikler:

Tredje fly til kontroversielt nyt SAS-selskab

SAS Irland går i luften i dag

Myndigheder forsinker irske SAS-flyvninger

SAS må ændre fartplan på Málaga-ruter

SAS afviser kritik fra pilot- og kabineforeninger