- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Manglende JFK-trafik svækker CPH

Københavns Lufthavn er en af de få blandt Europas 25 største lufthavne, der ikke har helårstrafik til New York J.F. Kennedy Airport. I vinterhalvåret bliver Norwegian hurtigste forbindelse til JFK via Oslo.

I marts måned sidste år lancerede Københavns Lufthavn en ny strategi kaldet “World Class Hub“. En strategi, der har som hovedsigte at styrke positionen som nordeuropæisk trafikknudepunkt i konkurrence med lufthavnene i Amsterdam og Helsinki samt på sigt også Berlin.

I første omgang kom en konkurs i Cimber Sterling på tværs, hvilket er en af årsagerne til, at CPH ved udgangen af maj måned i år har haft en en nedgang på to procent i transfertrafikken.

Men det handler også om at have det rigtige udbud på langdistanceruterne. Generelt er Københavns Lufthavn godt med, da det er lykkedes lufthavnen de senere år at tiltrække en række nye langdistanceruter til blandt andet Toronto, Dubai, Doha, Shanghai og San Francisco. Herudover har man fået to ekstra ugentlige frekvenser på Singapore-ruten, mens SAS til gengæld har reduceret Bangkok-ruten til kun at operere i vintermånederne.

Derimod kniber det, når det handler om flytrafikken til New York John F. Kennedy Airport, der er en vigtigste gateway til USA. Her findes i øjeblikket en sommerrute fra København operereret af Delta Air Lines, mens SAS flyver året rundt til Newark-lufthavnen.

Største uservicerede rute
Når Delta Air Lines flyver den sidste afgang til New York-JFK den 2. september vil Københavns Lufthavn således atter være uden direkte flybetjening til den populære New York-storlufthavn indtil begyndelsen af juni måned næste år. Dermed er CPH en af de 25 største lufthavne i Europa, der ikke har helårstrafik til J.F. Kennedy Airport.

De fire øvrige blandt de 25 øverste på den europæiske rangliste er London Gatwick Airport, Domodedovo International Airport i Moskva samt de to ferielufthavne, henholdsvis tyrkiske Antalya og spanske Palma de Mallorca.

Selv Stockholm-Arlanda og Oslo-Gardermoen, som CPH ikke betragter som egentlige nordiske transferkonkurrenter, kan prale af, at have en JFK-rute hele året rundt. Det er Norwegian, der siden 30. maj har fløjet til den amerikanske lufthavn fra både Oslo og Stockholm.

Norwegians satsning i Oslo og Stockholm betyder også, at den hurtigste rute fra København til New York-JFK i vinterhalvåret går via Oslo med en rejsetid på 10 timer og 40 minutter. Til gengæld tilbyder Norwegian ikke transfer-forbindelser med lokale flyselskaber videre fra J.F. Kennedy Airport, hvorfor de færreste vil bruge denne forbindelse som gateway til andre byer i USA.

Hos Københavns Lufthavn erkender man, at New York-JFK mangler på rutekortet på helårsbasis. I 2012 var New York-JFK den største uservicerede destination fra CPH med 98.020 passagerer.

“Delta flyver i sommerhalvåret, og ifølge Norwegian kommer det norske lavprisflyselskab med en rute til J.F. Kennedy Airport til foråret. Vi har et stærkt fokus på at få gjort ruten helårlig på den ene eller anden måde,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn.