Air France-crew. (Foto: Laurent Masson / Air France)

Medie: Air France vil afskedige 600 ansatte

Ifølge franske medier, så påtænker Air France at fyre kabinebesætningsmedlemmer og handlingfolk samt ansætte nye piloter.

Flere piloter og teknikere, men færre stewardesser og handlingfolk. Det kan meget vel blive realiteterne i Air France i de kommende år. Ifølge det franske magasin L’Echo, så arbejder selskabets ledelse nemlig med planer om en nettoreduktion af medarbejderstaben med 600 personer oveni de afskedigelser, som allerede er blevet gennemført som en del af den store ”Trust Together”-spareprogram. Det blev søsat af den nye topchef for moderselskabet Air France-KLM, Jean-Marie Janaillac, i november sidste år.

Ifølge magasinet, så vil afskedigelserne af handlingmedarbejdere primært ramme Paris-området og Korsika. Ikke mindst i Paris Charles de Gaulle-lufthavnen, der er selskabets altoverskyggende trafikknudepunkt. I alt er det planen at afskedige 450 handlingmedarbejdere.

I kabinerne på flyene er det ifølge L’Echo planen at fjerne 250 stewardesser og stewarder de næste tre år.

Frivilligt lader sig overflytte
Forrest i flyene ser fremtiden anderledes lys ud. Air France påtænker nemlig at ansætte 100 nye piloter i 2018 og 2019, så man kommer op på 3.600 piloter. Det afhænger dog af resultatet af de igangværende forhandlinger om piloternes løn- og arbejdsvilkår i det nye datterselskab Boost, der skal stå for at operere langdistanceflyvninger til lavpris på flere af de af Air France’s langruter, som i dag er tabsgivende.

Air France forventer at bemande Boost med kabinepersonale og piloter fra Air France, som frivilligt lader sig overflytte til det nye selskab.

Kopiere Lufthansa
Med Boost går Air France efter at kopiere konkurrenten Lufthansa, der har flyttet en stribe langruter og langdistancefly over til lavprisdatterselskabet Eurowings for at kunne operere billigere og derved stå stærkere i konkurrencen på nogle af de langruter, hvor der er mange fritidsrejsende og ikke så mange forretningsrejsende til at købe de dyre billetter.

Air France forventer at Boost og en række andre tiltag vil føre til 2-3 procents rentabel vækst frem mod 2020.

Foruden piloter, så forventer Air France ifølge L’Echo også at ansætte flere flymekanikere og it-udviklere.

 

 

Relaterede artikler: 

Milliardudsalg hos Air France-KLM

Air France-KLM etablerer nyt langdistanceselskab

63-årig i spidsen for Air France-KLM