EasyJet-fly (Foto: Dura-Ace / Commons Wikimedia)

Medie: EasyJet overvejer udflagning til Østrig

Østrig kan meget vel gå hen og blive hjemland for easyJet, der efter brexit-afstemningen er ved at forlade Storbritannien med 235 fly.

Lige siden et flertal af briterne den 23. juni sidste år stemte for, at Storbritannien skal forlade EU, har det britiske lavprisselskab easyJet set på muligheden for at flytte sin driftstilladelse til et land, som forbliver i EU.

I dag kan alle flyselskaber fra EU-lande flyve på kryds og tværs af EU som de måtte ønske det. Derfor kan britiske easyJet eksempelvis flyve mellem København i Danmark og Paris i Frankrig.

Men hvis Storbritannien træder helt ud af det fælleseuropæiske luftfartsområde, European Common Aviation Area (ECAA), så er det ikke længere muligt. Så kan easyJet kun flyve mellem Storbritannien og de enkelte EU-lande. Ikke mellem de tilbageværende EU-lande.

Derfor har easyJet ikke lagt skjul på, at man søgte med lys og lygte efter et nyt hjemland.

Forhandlinger gennem længere tid
Nu tyder noget på, at Østrig meget vel kan gå hen og blive det land hvor easyJets omkring 235 Airbus-fly på britisk register i fremtiden vil blive indregistreret og hvor selskabet formelt vil have sin driftstilladelse.

Ifølge den østrigske avis Kurier har easyJet nemlig gennem længere tid været i forhandlinger med det østrigske transportministerium og den østrigske flyvekontroltjeneste Austro Control, der er en pendant til danske Naviair.

Det er endnu usikkert om easyJet vil erhverve sin egen nye driftstilladelse i sit nye hjemland, eller om selskabet vil købe et mindre flyselskab i landet og overtage dets tilladelse. Den sidste model er den, som selskabet ifølge en fransk avis arbejdede med i november sidste år.

Siden easyJet tilsyneladende har været i forhandlinger med de østrigske myndigheder gennem længere tid, så kunne noget tyde på, at man har opgivet den plan og i stedet går efter at få en helt ny driftstilladelse selv.

Østrigs største
Hvis easyJet formelt flytter til Østrig vil selskabet over natten blive Østrigs største flyselskab idet Austrian Airlines kun har godt 80 fly. Selskabets fly vil dog stadig være baseret i lufthavne over hele Europa – inklusiv Storbritannien. Men vil flyve Europa tyndt med ”OE”-registreringsbogstaver på siden.

Wien kan i så fald gå hen og blive hjemby for Europas næststørste lavprisselskab, der i dag har hovedkontor i en hangar i Luton-lufthavnen nord for London i Storbritannien.

EasyJet har i dag både en britisk og en schweizisk driftstilladelse. Før afstemningen i juni fortalte kilder til britiske medier, at easyJet også overvejede at flytte mange af flyene over på den schweiziske driftstilladelse, hvor easyJet allerede har i alt 26 Airbus-fly. Schweiz er ikke en del af EU, men har tilsluttet sig ECAA-aftalen.

 

 

Relaterede artikler:

EasyJet vil overtage EU-flyselskab i 2017

Lavpris-fremgang trods Brexit-usikkerhed

Europæiske luftfartsaktier i regulært blodbad

Overvejer udflagning ved britisk EU-exit

x

Læs Også

EasyJet overtager op til 25 airberlin-fly

Sent fredag aften indgik easyJet en aftale om overtagelse af leasingaftaler på op til 25 Airbus A320-fly fra airberlin samt overtagelse af start- og landingstilladelser i Berlin-Tegel.

EasyJet i partnerskab med fire nye flyselskaber

Norwegian får følgeskab af fire europæiske flyselskaber i det nye rute- og booking-koncept Worldwide by easyJet.

Airberlin-løsning kan være på plads om to uger

Airberlins bestyrelse arbejder på senest om to uger at have solgt selskabet i bidder til Lufthansa og easyJet.

Norwegian og easyJet i langrute-samarbejde

EasyJet-passagerer kan fremover flyve oversøisk med Norwegian fra London Gatwick og overvejer at åbne op for noget tilsvarende i andre europæiske lufthavne.

Næsten tre millioner flere lavprispassagerer

Europas fire største lavprisflyselskaber fløj med 2,9 mio. flere passagerer i august, og Norwegian var det selskab, der fik færrest nye passagerer.

EasyJet i markant reduktion i Københavns Lufthavn

EasyJet har i sommertrafikprogrammet reduceret kapaciteten i CPH med 26 procent siden sidste år, mens selskabet til gengæld øger kraftigt i Stockholm.