Mega-fusion blokeret i 11. time

Få uger før målstregen er megafusionen mellem US Airways og American Airlines blevet blokeret af det amerikanske justitsministerium.

Efter flere års intens arbejde så fusionen mellem US Airways og American Airlines ud til at være tæt på at være i mål, da EU-Kommissionen i sidste uge nikkede til fusionen. Forventningen var, at den komplicerede handel ville være på plads ved udgangen af september.

Men tirsdag lod det amerikanske justitsministerium en bombe sprænge, som kan risikere at bombe fusionsplanerne i ruiner. Ministeriet mener ikke at det er muligt at forhandle sig frem til vilkår, som er tilstrækkelige for fortsat at sikre tilstrækkelig konkurrence på både det amerikanske indenrigsmarked og det transatlantiske marked.

Derfor har justitsministeriet valgt at lægge sag an mod de to flyselskaber for på den måde at blokere for fusionen. Det skriver Financial Times.

Endnu mere dominerende
Normalt dikterer myndighederne, at et ny-fusioneret luftfartsselskab skal afgive bestemte ruter eller landingstilladelser i bestemte lufthavne for ikke at få for dominerende en markedsposition. Eksempelvis var British Airways nødt til at afgive landingstilladelser i London Heathrow for at få lov til at købe bmi.

Men justitsministeriet tvivler på det er muligt at indgå en aftale, hvor det nye mega-selskab frasiger tilstrækkeligt til at opretholde konkurrence på store dele af det amerikanske indenrigsmarked. Desuden er ministeriet bekymret for den fremtidige konkurrence på det transatlantiske marked, hvis fusionen bliver en realitet. American Airlines, British Airways og Iberia har nemlig allerede i dag et tæt samarbejde om atlant-trafikken. Og med US Airways ombord vil det samarbejde blive endnu mere dominerende, især på ruterne fra USA til De Britiske Øer.

Kan leve hver for sig
Justitsministeriet frygter at fusionen vil få priserne på flybilletter til at stige. Hvis fusionen blev gennemført, ville de tre netværksselskaber Delta, United og det nye American Airlines, sidde på så stor en andel af det amerikanske indenrigsmarked, at de ikke ville have incitament til at konkurrere mod hinanden, frygter ministeriet.

Endelig hæfter ministeriet sig ved, at US Airways og American Airlines tidligere har sagt, at de godt kan leve videre hver for sig, hvis det skulle være.