Mekanikerfejl skyld i motorproblemer

En foreløbig rapport fra den britiske havarikommission konkluderer, at motorkapperne ikke var låst på de to motorer på Airbus A319-flyet fra British Airways, der for 10 dage siden måtte foretage en dramatisk sikkerhedslanding i Londons Heathrow Airport.

Lige siden den 24. maj, hvor et British Airways-fly sikkerhedslandede i London Heathrow, har spekulationerne floreret omkring, hvad årsagen til hændelsen kunne være. Billeder har vist, hvordan flyets motorkapper var revet af med efterfølgende brandudvikling i flyets højre motor.

Nu er Air Accidents Investigation Branch (AAIB) – den britiske havarikommission – imidlertid klar med sin første rapport om hændelsen. Ifølge AAIB skal årsagen til nødlandingen findes i det rutinemæssige vedligeholdelses tjek, som blev udført natten til den 24. maj.

Dermed er spekulationerne om både birdstrikes eller sågar terror lagt i bero.

Intet unormalt
Hændelsen med Airbus A319-flyet fra British Airways indtraf netop, som flyet lettede fra London Heathrow med kurs mod Oslo. Forinden havde alt forløbet normalt, men under take-off hørte besætningen et bump, som i første omgang ikke blev tillagt alvorlig betydning. Kort efter kunne flykontrollen i London imidlertid informere besætningen om, at der var set fragmenter fra flyet på startbanen. Herefter begyndte situationen at eskalere.

Fra kabinen blev det observeret, at venstre motor manglede dets motorkapper, de såkaldte ”cowling doors,” som dækker og beskytter motorerne på samme måde som motorhjelmen gør på en bil. Kort efter blev motorkapperne på flyets højre side også revet løs. Dette resulterede i skade på både motoren og flyets skrog. I cockpittet blev dette straks konstateret på faldende hydrauliktryk og reduceret motorkraft.

Situationen var på dette tidspunkt så kritisk, at besætningen udsendte et PAN nødkald. PAN bruges til at informere om tekniske vanskeligheder uden, at der er umiddelbar fare for menneskeliv. Herefter påbegyndte besætningen af flyve tilbage mod London Heathrow med henblik på en sikkerhedslanding.

Under landingen på bane 27R kunne både besætningen og øjenvidner på jorden konstatere, at flyets højre motor var brudt i brand som følge af skader fra de afrevne motorkapper. Dette fik besætningen til at udsende både MAYDAY og anmodede om kategori 3 sikkerhedslanding.

Kort efter satte British Airways-flyet sikkert hjulene på landingsbanen i London Heathrow omringet af redningskøretøjer. A319’eren blev bragt til stop på landingsbanen, hvorefter de 75 ombordværende passagerer og fem besætningsmedlemmer kunne forlade flyet af nødsliskerne.

Hvad der fik motoren til at bryde i brand, er endnu ikke blevet fastlagt.

Glemte motorkapper
Den efterfølgende undersøgelse af hændelsen har netop hæftet sig ved de afrevne motorkapper og det forudgående check af flyet. I den forbindelse havde flyets mekanikere nemlig brug for at komme ind bag motorkapperne for at kontrollere en oliestand i motoren. Her påpeger havarikommissions rapport muligheden for, at mekanikeren har glemt at låse motorkapperne igen.

Et billede taget ved pushback af flyet forud for Oslo-flyvningen den 24. maj viser ifølge rapporten, at motorkapperne ikke var låst. Selvom mekanikerne skulle have begået den fatale fejl at glemme at fastgøre motorkapperne, skriver havarikommissionen i sin rapport, at fejlen burde have været opdaget af piloterne under den udvendige inspektion af flyet, som foretages forud for hver flyvning.

Det er langtfra første gang, at en sådan hændelse indtræffer på et fly fra Airbus A320-familien, hvilket adskillige gange har fået Airbus til at understrege vigtigheden af at efterkontrollere motorkapperne. Havarikommission anbefaler ligeledes til sidst i sin rapport, at Airbus endnu engang påminder brugere af typen om, at huske låsen på motorkapperne.

I alt er der registreret 32 lignende tilfælde forud for hændelsen den 24. maj. Imidlertid har ingen af de forudgående resulteret i brand i flyets motorer.