Et SAS-fly påkørte et Avro RJ100-fly fra Braathens Regional i CPH. (Foto: Havarikommissionen)

Menneskelige fejl bag flypåkørsel i CPH

Et Airbus A340-fly fra SAS stødte ind i et mindre fly fra BRA under en manøvre i CPH. Havarikommissionen konkluderer, at der var menneskelige fejl bag hændelsen.

Havarikommissionen har netop offentliggjort en rapport , der beskriver en hændelse i Københavns Lufthavn den 26. december sidste år. I hændelsen, der er klassificeret som en ulykke, var implicereret et Airbus A340-300 langdistancefly fra SAS (registrering OY-KBC, red.) samt et Avro RJ100-fly (registrering SE-DST, red.) fra svenske BRA (Braathens Regional).

Ulykken fandt sted i området på taxivej T ved standplads E77, hvor det ankommende BRA-fly ventede på at parkere. Flyet var landet kl. 15.51 og havde fået besked på at benytte taxivejene B, V og T for at komme frem til standpladsen. Kl. 15:57 ankom flyet til standpladsen, men der var ingen personale fra handlingselskabet SAS Ground Handling (SGH) til stede.

Derfor besluttede piloterne at afvente yderligere instruktioner, inden man parkerede flyet, og man befandt sig derfor omkring 14 meter foran det område, hvor flyet normalt vil være parkeret. Imens forsøgte man gentagne gange over radioen at kalde på hjælp fra SGH, så man kunne fly flyet parkeret korrekt.

Winglet på OY-KBC blev beskadiget. (Foto: Havarikommissionen)

I mellemtiden var en flytraktor på vej med et stort A340-langdistancefly fra hangar 5 til en standplads. Ombord på flyet var en tekniker, der sørgede for at styre flyets nødstrømsforsyning og de eksterne lys på flyet. Der var ingen radiokommunikation mellem teknikeren i cockpittet og føreren af flytraktoren.

Da man kørte ind på taxivej T observerede føreren af flytraktoren, at BRA-flyet holdt ved det markerede område omkring standplads E77, og han troede efterfølgende, at flyet var på vej til at forlade området og at man afventede instruktioner fra kontroltårnet. Teknikeren i det store SAS-fly bemærkede ikke det holdende BRA-fly, før det yderste af vingen kl. 16.09 kolliderede med halepartiet på Avro RJ100-flyet.

Tre menneskelige fejl
Der befandt sig ingen passagerer i de to fly, da SAS-flyet netop var kommet ud fra hangaren, mens BRA-flyet var på en positionsflyvning fra Gøteborg til København, hvorfra det senere skulle foretage en charterflyvning.

Havarikommissionen konkluderer i sin rapport, at det var  tre menneskelige fejl på stribe, der forårsagede kollisionen mellem de to fly. Føreren af flytraktoren antog fejlagtigt, at BRA-flyet holdt i det markerede område for standplads E77. Piloterne på BRA-flyet ventede på vejledning til at parkere flyet og holdt 14 meter foran det markerede stopmærke ved E77. Endelig troede kontroltårnet i CPH fejlagtigt, at BRA-flyet havde afsluttet sin parkering, da der var gået ni minutter siden ankomsten til standpladsområdet.

Halepartiet på Avro RJ100-flyet fik betydelig skade. (Foto: Havarikommissionen)

Hændelsen foregik i skumringen med gode visuelle forhold. Det fremgår endvidere af havarirapporten, at kaptajnen på BRA-flyet havde fløjet til Københavns Lufthavn et par gange om året siden 2004. Kaptajnen havde dog ikke erfaring med at parkere ved området med standpladserne E76-E78. Føreren af flytraktoren havde 15 års erfaring med tilsvarende arbejde i Københavns Lufthavn.

Avro RJ-flyet fik en betydelig skade, og flyet har ikke været på vingerne siden hændelsen anden juledag. Derimod kunne A340-flyet – efter udskiftning af en winglet – allerede den 28. december sætte kursen mod Shanghai på en ordinær ruteflyvning.