Resterne af Malaysia Airlines MH017, der blev ramt af et missil over det østlige Ukraine.

MH017 blev ramt af russisk missil

Det var et russisk Buk-missil, der skød Malaysia Airlines-flyet MH017 ned over Ukraine sidste år. Det konkluderer den hollandske havarikommission, der efterlyser bedre retningslinjer for flyvning over konfliktzoner.

Efter mere end et års undersøgelser er den hollandske havarikommission ikke i tvivl. Det var et russisk jord-til-luft missil, der den 17. juli sidste år skød et Boeing 777-200 fly fra Malaysia Airlines ned over det østlige Ukraine.

Flyet forsvandt kl. 15.20 fra den ukrainske flyvekontrols radarer, da det var undervejs fra Amsterdam i Holland til Kuala Lumpur i Malaysia. Alle 298 personer ombord på flyet mistede livet. Da mere end 150 af de ombordværende var hollandske statsborgere, stillede den hollandske havarikommission sig i spidsen for en undersøgelse af flystyrtet i det uroplagede Østukraine hvor ukrainsk militær var i kamp med prorussiske separatister.

Rusland og Ukraine beskyldte straks efter styrtet den anden for at stå bag nedskydningen. Nu skærer den hollandske havarikommission imidlertid igennem og konkludere, at det var et russisk Buk-missil, der ramte flyet. Helt præcist et 9M38-missil.

Døde kort tid efter
Hollænderne offentliggjorde sine konklusioner tirsdag over middag. I timerne inden havde missilproducenten Buk allerede afholdt et pressemøde, hvor man erklærede, at der ikke kunne være tale om et Buk-missil.

Flyet, med kaldesignalet MH017, ramte jorden i den østlige del af Ukraine. Vragdele blev spredt ud over et omkring 50 kvadratkilometer stort område omkring to ukrainske landsbyer.

Den hollandske havarikommission vurderer, at de 298 ombordværende personer døde kort tid efter at missilet ramte flyet.

Kunne ramme civile fly
Bare tre dage før nedskydningen var et militært ukrainsk transportfly blevet skudt ned over samme område. Og dagen før blev et ukrainske kampfly skudt ned. Ifølge ukrainske myndigheder var begge fly på tidspunkterne for nedskydningerne så højt oppe, at det krævede kraftige våbensystemer såsom jord-til-luft mellemdistancemissiler at ramme dem. Sådanne våbensystemer ville også kunne ramme civile fly, der passerede henover området i cirka 10 kilometers højde, sådan som MH017 gjorde.

Hollænderne konkluderer, at der internationalt ikke er nok styr på at vurdere risiciene forbundet ved at lade passagerfly overflyve konkrete konfliktzoner.

x

Læs Også

Første A380 på markedet for brugte fly

Leasingaftalen på det første A380-fly hos Singapore Airlines vil ikke blive forlænget, hvorfor megajumboen for første gang bliver tilgængelig som brugt fly.

ICAO vil indføre globalt flytracking-teknologi

På baggrund af to tragiske hændelser i luftfarten vil ICAO-organisationen under FN indføre global flytracking teknologi, så det altid vil være muligt at kunne følge et fly og dets bevægelser.

Kontrakt på 53 charterflyvninger med A380

Malaysia Airlines har indgået en aftale med to lokale rejsearrangører, der har chartret selskabets store Airbus A380-fly til 53 flyvninger i en otte måneders periode.

Piloter spotter mulig MH370-vragrest

Piloter på et Air France-fly har spottet en vragrest på havoverfladen nær den ø i Det Indiske Ocean, hvor den første vragrest fra MH370 blev fundet.

Ingen sikker MH370-identifikation før onsdag

Først på onsdag vil franske teknikere kunne fastslå med sikkerhed, at den fundne vragrest stammer fra MH370. Det er blot en formalitet, da Malaysias transportministerium søndag bekræftede, at vingedelen stammer fra et Boeing 777-fly.

Malaysia-team på vej til Réunion

Eksperter bekræfter, at den fundne vragdel har en stor lighed med en vingeflap fra et Boeing 777-fly. Den malaysiske regering har sendt et team afsted til Réunion for at bistå opklaringarbejdet.