MH370-kommunikationen minut for minut

Den samlede kommunikation med MH370 er blevet offentliggjort. Den danske flykaptajn Otto Willum Nielsen vil hjælpe de malaysiske myndigheder med at identificere stemmerne på optagelsen.

Mystikken og de mange teorier om det forsvundne Boeing 777-fly fra Malaysia Airlines breder sig for hver dag der går uden logiske forklaringer på flyets forsvinden.

For et par dage siden kunne de malaysiske myndigheder offentliggøre samtalen mellem piloterne på MH370 og de malaysiske flyveledere. Oprindeligt blev det oplyst, at de sidste ord mellem MH 370 og flyvelederne var “allright goodnight“, men i den offentliggjorte transskription af samtalen, er det ikke den korrekte ordlyd, hvilket atter har bragt kritik af de malaysiske myndigheders undersøgelse.

Den pensionerede danske pilot Otto Willum Nielsen, der har fløjet for Xiamen Airlines, befinder sig i øjeblikket i Kina og har blandt andet bistået de kinesiske myndigheder med informationer i opklaringsarbejdet. Samtidig kendte han flykaptajnen på MH370.

“Ifølge myndighederne er man ikke vidende om, hvem der siger “good night Malaysian three seven zero’. Det forstår jeg ikke, da det må kunne høres tydeligt, hvem der talte. Jeg har tilbudt at fortælle dem, hvorvidt det var kaptajnen der talte, så nu vil de sende mig lydfilen. Men der må da være andre, der kan bekræfte det på den ene eller den anden måde,“ siger Otto Willum Nielsen til CHECK-IN.dk.

Herudover hæfter Otto Willum Nielsen sig ved, at piloterne på MH370 ikke gentog den sidste melding, der blev sendt fra den malaysiske flyvelederkontrol, da flyet skulle overgives til den vietnamesiske kontrol. Her fik piloterne besked på, hvilken frekvens de skulle melde sig til flyvelederkontrollen i Ho Chi Minh City. I stedet for at kvittere blev der blot sagt “good night“.

“Som pilot med god ‘airmanship’ gentager man altid, hvad der bliver sagt fra flyvelederkontrollen. Det gjorde piloten ikke ifølge transskriptionen, hvad jeg ikke forstår,“ forklarer en undrende Otto Willum Nielsen.


Den fulde ordlyd af den offentliggjorte kommunikation mellem myndighederne og MH370 kan læses herunder.

MAS 370 (Kuala Lumpur to Beijing)
PILOT-ATC RADIOTELEPHONY TRANSCRIPT
Departure from KLIA: 8 March 2014
ATC DELIVERY
12:25:53 MAS 370 Delivery MAS 370 Good Morning
12:26:02 ATC MAS 370 Standby and Malaysia Six is cleared to Frankfurtvia AGOSA Alpha Departure six thousand feet squawk twoone zero six
12:26:19 ATC … MAS 370 request level
12:26:21 MAS 370 MAS 370 we are ready requesting flight level three five zeroto Beijing
12:26:39 ATC MAS 370 is cleared to Beijing via PIBOS A Departure SixThousand Feet squawk two one five seven
12:26:45 MAS 370 Beijing PIBOS A Six Thousand Squawk two one five seven,MAS 370 Thank You
12:26:53 ATC MAS 370 Welcome over to ground
12:26:55 MAS 370 Good Day
LUMPUR GROUND
12:27:27 MAS 370 Ground MAS370 Good morning Charlie One Requesting pushand start
12:27:34 ATC MAS370 Lumpur Ground Morning Push back and startapproved Runway 32 Right Exit via Sierra 4.
12:27:40 MAS 370 Push back and start approved 32 Right Exit via Sierra 4 POB239 Mike Romeo Oscar
12:27:45 ATC Copied
12:32:13 MAS 370 MAS377 request taxi.
12:32:26 ATC MAS37….. (garbled) … standard route. Hold short Bravo
12:32:30 MAS 370 Ground, MAS370. You are unreadable. Say again.
12:32:38 ATC MAS370 taxi to holding point Alfa 11 Runway 32 Right viastandard route. Hold short of Bravo.
12:32:42 MAS 370 Alfa 11 Standard route Hold short Bravo MAS370.
12:35:53 ATC MAS 370 Tower
12:36:19 ATC (garbled) … Tower … (garbled)
MAS 370 1188 MAS370 Thank you
LUMPUR TOWER
12:36:30 MAS 370 Tower MAS370 Morning
12:36:38 ATC MAS370 good morning. Lumpur Tower. Holding point..[garbled]..10 32 Right
12:36:50 MAS 370 Alfa 10 MAS370
12:38:43 ATC 370 line up 32 Right Alfa 10.
MAS 370 Line up 32 Right Alfa 10 MAS370.
12:40:38 ATC 370 32 Right Cleared for take-off. Good night.
MAS 370 32 Right Cleared for take-off MAS370. Thank you Bye.
LUMPUR APPROACH
12:42:05 MAS 370 Departure Malaysian Three Seven Zero
12:42:10 ATC Malaysian Three Seven Zero selamat pagi identified. Climbflight level one eight zero cancel SID turn right direct toIGARI
12:42:48 MAS 370 Okay level one eight zero direct IGARI Malaysian one errThree Seven Zero
12:42:52 ATC Malaysian Three Seven Zero contact Lumpur Radar OneThree Two Six good night
MAS 370 Night One Three Two Six Malaysian Three Seven Zero
LUMPUR RADAR (AREA)
12:46:51 MAS 370 Lumpur Control Malaysian Three Seven Zero
12:46:51 ATC Malaysian Three Seven Zero Lumpur radar Good Morningclimb flight level two five zero
12:46:54 MAS370 Morning level two five zero Malaysian Three Seven Zero
12:50:06 ATC Malaysian Three Seven Zero climb flight level three five zero
12:50:09 MAS370 Flight level three five zero Malaysian Three Seven Zero
01:01:14 MAS370 Malaysian Three Seven Zero maintaining level three five zero
01:01:19 ATC Malaysian Three Seven Zero
01:07:55 MAS370 Malaysian…Three Seven Zero maintaining level three fivezero
01:08:00 ATC Malaysian Three Seven Zero
01:19:24 ATC Malaysian Three Seven Zero contact Ho Chi Minh 120decimal 9 Good Night
01:19:29 MAS370 Good Night Malaysian Three Seven Zero