Milliardoverskud hos British Airways og Iberia

Britisk og spansk var tilsyneladende opskriften på succes. International Airlines Group, der er moderselskab for British Airways og Iberia, fik et overskud i 2011 på 4,1 milliarder kroner. Men det er British Airways, der trækker hele læsset, mens Iberia taber penge.

Den 24. januar 2011 gennemførte British Airways og Iberia formelt den fusion, der gjorde selskaberne til verdens 6. største luftfartskoncern under navnet International Airlines Group (IAG).

Og det første reelle årsregnskab som koncern understreger, at fusionen er på rette vej.

International Airlines Group fik således et nettooverskud i 2011 på 555 millioner euro. Det svarer til et overskud på4.126 millioner kroner og er en fremgang på ikke mindre end455 procent i forhold til 2010. Her var overskuddet på 743 millioner kroner.

Driftsresultatet steg 81 procent i forhold til 2010, der dog også var negativt påvirket af den islandske askesky samt 22 strejkedøgn blandt kabinepersonalet hos British Airways.

Den samlede omsætning hos International Airlines Group steg med 10,4 procent til 16.339 millioner euro, svarende til godt 121 milliarder kroner.

Britisth Airways trækker læsset

Umiddelbart kunne det se ud til, at kombinationen af britisk og spansk harværet en succes. Men regnskabtallene afslører et helt andet billede.

British Airways og Iberia trækker nemlig i hver deres retning.

Hvor det britiske luftfartsselskab i 2011 fik et driftsoverskud på £518 millioner – godt 4,6 milliarder kroner,havde Iberia sidste år et direkte dritsunderskud på 729 millioner kroner.

Samtidig er der også betydelig forskel i væksten. Hvor omsætningen hos British Airways steg med hele 17 procent til over 89 milliarder kroner, stod omsætningen hos Iberia næsten stille. Blot 1,4 procent formåede det spanske luftfartsselskab at øge omsætningen sidste år, hvor det blev til36 milliarder kroner.

Dermed er British Airways i endnu højere grad blevet “storebror“ i fusionen.

Belægningsprocentet som udtrykt i kabinefaktoren steg marginalt til 79,1 procent på baggrund af en stigning på 7,2 procent i Revenue Passenger Kilometres (RPK) mens udbuddet af sæder (ASK) steg 7,1 procent.

Ifølge koncernchef hos IAG, Willie Walsh,skyldes forskellene i de to selskabers præstationer, at British Airways var begunstiget af et stærkt marked på flere af sine ruter, hvorimod Iberia var påvirket af krisen i eurolandene og intens priskonkurrence med lavprisflyselskaber.