Norwegian Boeing 737-800 (Foto: Norwegian)

Minimumspriser udfordrer Norwegian i Argentina

Norwegian vil i slutningen af maj eller begyndelsen af juni åbne de første indenrigsruter i Argentina, men selskabet er blandt andet udfordret af regler om minimumspriser.

Norwegian har igennem de sidste mange år slået på, at selskabets lavprisstrategi kunne give alle mennesker en økonomisk mulighed for at flyve.

Det er en af årsagerne til, at det norske lavprisflyselskab har valgt at etablere sig i Argentina, hvor der lever 44 millioner mennesker i verdens arealmæssigt ottende største land.

Fra den 18. februar 2018 vil Norwegian indlede sit argentinske eventyr ved at flyve fire gange om ugen fra London-Gatwick til Buenos Aires. I slutningen af maj eller i begyndelsen af juni vil selskabet til gengæld kaste sig over det argentinske indenrigsmarked i en samlet satsning til 4,3 milliarder dollars, eller omkring 27,3 milliarder danske kroner.

Hæmmet af minimumspriser
Men Norwegian Air Argentina, som er navnet på det argentinske datterselskab, kommer til at benytte en anden prissætning, end man kender fra andre markeder. Norwegian er nemlig kendt for at trænge ind i nye markeder ved at sætte priserne lavt, så selskabet markedsføres ad denne vej, idet man så ofte kommer øverst i søgningen på rejsesøgemaskinerne og hos de store online-rejsebureauer.

Den metode kan dog ikke anvendes i Argentina, da myndighederne har fastsat minimumspriser på indenrigsruterne.

“Minimumsprisen er ikke optimal for lavprisflyselskaber. Vi håber, at regeringen vil gøre noget ved det, og det ville være en fornøjelse for os at kunne få lov til at sælge en billet fra Aeroparque (stor indenrigslufthavn ved Buenos Aires, red.) til Córdoba for 10 dollars. I få fald ville mange mennesker begynde at rejse, men med de eksisterende regler, vil vi ikke nå disse mennesker. Jeg siger ikke, at det vil bremsen væksten, men det vil reducere antallet af flyselskaber, der kommer til landet,” siger Ole Christian Melhus, administrerende direktør i Norwegian Air Argentina, til det lokale medie Infobae.

Start i maj eller juni
Norwegian vil gradvist opbygge sin tilstedeværelse i Argentina, og det er planen, at der på sigt skal være mellem 50 og 70 fly stationeret i det latinamerikanske land. Mange har da også stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt det er korrekt, at Norwegian vil investere 4,3 milliarder dollars i det argentinske marked, og den lokale direktør oplyser, at beløbet er fremkommet ved også at medregne prisen på de fly, som fremover vil få base i Argentina.

Ole Christian Melhus, administrerende direktør i Norwegian Air Argentina. (Foto: Norwegian)

Det er i første omgang et år gamle Boeing 737-800, og siden følger nye Boeing 737 MAX 8. I fjerde kvartal af 2018 forventer Norwegian Air Argentina at modtage de første Boeing 787-9 Dreamlinere til internationale ruter, og på sigt kommer der også langtrækkende Airbus A321neo LR.

“Jeg forventer, at vi begynder at sælge billetter i andet kvartal næste år, og jeg håber, at vi begynder at flyve i slutningen af maj eller begyndelsen af juni. Vi vil prioritere destinatoner som Córdoba, Mendoza, Ushuaia, Salta, Tucumán og Iguazú. Naturligvis vil vi starte med de større ruter, og så vil vi udvikle rutenetværket i takt med, at vi vokser,” lyder det fra den lokale Norwegian-direktør i Argentina.

Vil tilbyde konkurrencedygtige lønninger
Det er ikke alene minimumspriser, der bliver udfordringen for Norweigan i Argentina. Det latinamerikanske land slås med et stort budgetunderskud, en høj inflationsrate, og så har landet samtidig nogle stærke fagforeninger.

“Indtil videre har vi etableret et godt forhold til fagforeningerne. Vi har haft møder, og jeg synes, at de har været meget konstruktive. I teorien har vi samme mål med at sikre et godt arbejdsmiljø og stabil beskæftigelse. Vi kommer ikke til at have lavere lønninger end vores konkurrenter, men vi skal have konkurrencedygtige lønninger. Vi skal heller ikke være det selskab, der betaler bedst. Jeg mener, at vi skal finde et godt lønniveau for alle ansatte, og vi ønsker at investere i dem, så de føler sig trygge,” forklarer Ole Christian Melhus.

Norwegian har tilsyneladende tillid til, at præsident Mauricio Macri, der blev valgt i 2015, er i stand til at gennemføre nogle større erhvervs- og skattemæssige reformer, der skal kunne tiltrække flere udenlandske virksomheder til landet, og regeringsskiftet i 2015 var en af årsagerne til, at Norwegian turde igangsætte den store satsning i landet.

“Regeringsskiftet var nøglen for os til at komme. Selvom tingene er udfordrende nu, tror vi på det. Med de kommende reformer, føler vi os mere sikre i forhold til at øge vores investeringer i landet. Noget som vi ikke ville have gjort for fem eller ti år siden,” fastslår Norwegians direktør i Argentina.

 

Relaterede artikler:

Norwegian søger piloter og stewardesser i Argentina

Norwegian vil flyve fra Argentina til Danmark

Norwegian-bestyrelse godkender Argentina-projekt

Norwegian: 70 fly i Argentina

Startskuddet er gået til Norwegian i Argentina

 

x

Læs Også

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.