SAS-fly i Aalborg Lufthavn (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Minister vil give indenrigsfly støttekroner

Indenrigsflyvningen skal have del i den statsstøtte, som tog og fjernbusser i dag får til rabatter til unge og pensionister, mener transportministeren.

(ALLINGE) Når en ung studerende eller pensionist i dag tager bus eller tog mellem landsdelene, så er billetterne ekstra billige fordi staten støtter med såkaldt “sociale rabatter”. Alene fjernbusselskaberne får hvert år 30 mio. kroner i støtte fra staten på denne konto.

Hvis en studerende eller en pensionist derimod vælger at flyve mellem landsdelene, så er der til gengæld ikke nogen statsstøtte til indenrigsflyselskaberne til billigere billetter.

Men det kan der meget vel snart komme. I hvert fald hvis det står til transportminister Ole Birk Olesen (LA).

“Vi vil i regeringen gerne subsidiere ensartet uanset transportform. Derfor kunne man sagtens udvide de sociale rabatter til også at omfatte indenrigsflyvninger,” sagde transportminister Ole Birk Olesen (LA), da han fredag svarede på spørgsmål i Infrastrukturens Telt på havnen i Allinge i forbindelse med dette års folkemøde, der løb af stablen fra torsdag til søndag i den lille by på det nordlige Bornholm.

Flere penge til puljen
Ministeren opridsede to forskellige måder at inkludere indenrigsflyvningen på. Den ene handler om at sprede den nuværende pulje af penge ud over flere modtagere ved også at give støtte til SAS, Norwegian, Danish Air Transport og Alsie Express, der har henholdsvis tre, en, to og en dansk indenrigsrute.

Den anden måde ville være at fastholde støtteniveauet til DSB og fjernbusselskaberne, og så tilføre flere penge til puljen. Penge som så skal gå til, at flyselskaberne kan give sociale rabatter.

Hvilken model ministeren selv foretrak, kom Ole Birk Olesen ikke ind på.

Med kyshånd
Hos Danish Air Transport vækker udmeldingen fra ministeren begejstring. Selskabet driver nemlig indenrigsruterne fra København til Karup og folkemødeøen Bornholm.

“Det ville vi tage imod med kyshånd,” siger Jesper Rungholm, der er direktør for Danish Air Transport, til CHECK-IN.dk.

Hvis Danish Air Transports to ruter var inkluderet i de sociale rabatter, så ville selskabet i 2016 have modtaget 4,5 mio. kroner i støtte.

På folkemødet blev Ole Birk Olesen ikke overraskende spurgt til hvornår regeringen kommer med den luftfartsstrategi, som skiftende regeringer har arbejdet på i flere år nu. Ifølge ministeren, så er den lige på trapperne. Formentlig inden sommerferien. Om ministeren mente skolernes sommerferie, som starter på fredag, fremgik dog ikke.

 

Relaterede artikler:

Minister giver smagsprøve på luftfartsstrategi

Hele luftfartsbranchen venter på ministeren

DI: 2017 skal være luftfartsstrategiens år

CPH har anbefalinger til styrkelse af indenrigstrafikken

Indenrigsaktører åbne overfor fondsidé

x

Læs Også

Ældre DC-8´ere stadig i drift

DC-8-fly, der tidligere har tilhørt Finnair og SAS, flyver stadig rundt 50 år efter, at de blev produceret. Ældste aktive DC-8 er det tidligere SAS-fly, Folke Viking.

Norwegian køber Gatwick-slots fra lettisk flyselskab

Norwegian køber 28 ugentlige start- og landingstilladelser i London Gatwick Airport, således at selskabet er gearet til vækst i Storbritannien i 2018.

SAS trækker klage over CPH tilbage

Efter CPH's annoncering af takstnedsættelser, har SAS og IATA trukket den klage tilbage, hvor selskaberne hævdede, at de betalte 2,5 mia. kroner for meget i afgifter i CPH.

Bedste SAS-regnskab siden år 2000

SAS leverede det bedste resultat i nyere tid, da overskuddet i 2016/17 nåede op på næsten 1,5 milliarder kroner, hvilket ifølge SAS er medarbejdernes fortjeneste.

Myndigheder forsinker irske SAS-flyvninger

Det er endnu ikke lykkedes for SAS at få det første fly i luften fra Scandinavian Airlines Ireland. Der mangler godkendelse fra de irske myndigheder.

SAS-regnskab i trit med forventningerne

SAS præsenterede det tredje overskud i træk med et driftsresultat i underkanten af 1,5 milliarder danske kroner.