Mobil revolution på vej i Helsinki Lufthavn

Den statsejede finske lufthavnsoperatør Finavia er klar til at satse på mobilteknologi i en 2020-plan, der skal sikre, at Helsinki Lufthavn fortsat vil stå som stærk transitlufthavn.

Helsinki Lufthavn har i de seneste mange år været en lufthavn i udvikling. Fra at have haft 9,7 millioner passagerer i 2003, havde lufthavnen i den finske hovedstad sidste år 15,3 millioner passagerer, og ifølge lufthavnsoperatøren Finavia der driver lufthavnen, forventer man at runde 20 millioner passagerer i begyndelsen af 2020’erne.

For fortsat at kunne følge med udviklingen, har Finavia tilrettelagt en 2020-plan, der skal sikre, at lufthavnen også i fremtiden kan rumme det stigende antal passagerer.

En af de væsentlige grundpiller i planen, er et endnu større fokus på mobilteknologi. I de fleste større lufthavne i verden, inklusiv Helsinki, kan passagerer selv checke ind i de velkendte selvbetjeningsautomater kaldet CUSS (Customer Use Self-Service, red.). Disse er relativt simple at benytte, men optager også plads i terminalerne, og derfor ønsker vicedirektør i Finavia, Joni Sundelin, at mobiltelefoner i fremtiden skal kunne erstatte CUSS-maskinerne:

”Vi er et skridt væk fra næste generation, som er mobiltelefoner, og dette vil betyde, at vi ikke skal have en masse fysiske maskiner i lufthavnen.”

I 2012 indførte Helsinki Lufthavn de såkaldte CDM-procedurer, og i de seneste måneder er der blandt andet blevet installeret gratis Wi-Fi og selvbetjent bagagedrop i lufthavnen, ligesom Finavia allerede nu tilbyder en avanceret smartphone app. I det hele taget, er Joni Sundelin stor fan af teknologi og mobilteknologi i særdeleshed:

”Jeg tror, at alt ændrer sig i løbet af de næste tre til fem år, måske endda endnu tidligere. Vi bliver nødt til at kigge på hvordan denne udvikling vil påvirke hele vores infrastruktur, og hvordan rejsende vil benytte infrastrukturen i fremtiden. Jeg har stor tiltro til mobilteknologi i fremtiden”.

3-faset plan
Det er især som transitlufthavn, at Helsinki er blevet populær, og i 2013 blev lufthavnen rangeret som den bedste lufthavn i Nordeuropa på Skytrax’ anerkendte World Airport Ranking. 2020-planen er inddelt i tre faser, og indeholder udover den mobile revolution, en række andre tiltag, der i fremtiden skal være med til opretholde Helsinki Lufthavns ry.

Joni Sundelin forklarer til Future Travel Experience, at første fase af planen fokuserer på at udvide kapaciteten af security- og check-in områder, ikke blot i Helsinki Lufthavn, men i flere af Finavias lufthavne.

Fase to handler om, hvordan Finavia bedst udvider terminalkapaciteten i Helsinki Lufthavn. Her er der to muligheder: Enten skal man bygge en ny terminal eller udvide Terminal 2. En af styrkerne ved Helsinki som transitlufthavn er dens relative lille størrelse, og derfor er det en udfordring at udbygge lufthavnen, uden at det går ud over transitmulighederne. Joni Sundelin forventer, at man i september eller oktober 2014 vil kunne tage en endelig beslutning om denne fase.

Den tredje og sidste fase træder først i kraft, når de to første faser er fuldstændig etableret. På det tidspunkt vil man evaluere fase et og to, og derefter vurdere hvordan lufthavnsmodellen bedst muligt kan videreudvikles, så Helsinki Lufthavn fortsat kan leve op til sit motto ”for smooth travelling”.