Mobilen har overhalet rejsepostkortet

En ny britisk undersøgelse viser, at 46 procent af befolkningen aldrig har sendt et rejsepostkort. Mobilen har endegyldigt overtaget rollen som formidler af feriehilsener fra udlandet.

For år tilbage kunne man se frem tilat tømme postkassen, når familie og venner satte kursen mod nære og fjerne rejsemål. Her var det nemlig tradition at sende et postkort hjem med en lille hilsen fra det store udland.

Men tiden og den teknologiske udvikling har i den grad indhentet de traditionelle rejsepostkort.

En ny britisk undersøgelse viser, at 46 procent af de adspurgte aldrig har sendt et postkort, ligesom mere end halvdelen blot har modtaget et rejsepostkort indenfor de seneste 12 måneder.

Men det betyder ikke, at der ikke sendes hilsener hjem fra udlandet med fotos og vejrberetninger. I stedet har mobilen overtaget, idet tre ud af fire bruger SMS-tjenesterne til at sende beskeder hjem.

Det er dog ikke altid sikkert, at man kan nøjes med de korte tekstbeskeder. Omkring 40 procent af de adspurgte i undersøgelsen ringer til hjemlandet, når de er på ferie. Omkring en tredjedel opdaterer beskeder og fotos på Facebook, men lige under 30 procent sender e-mails til familie og venner derhjemme.

For langsomt
I dag har mange vænnet sig til, at tingene kan og skal gå hurtigt med de nye teknologiske muligheder. Det er også derfor, at postkortene langsomt er gledet ud af de rejsendes bevidsthed.

I alt 38 procent af deltagerne i undersøgelsen nævner en for langsom postgang som årsagen til, at postkortene bliver i stativerne i salgsboderne på rejsemålet. Men også problemer med at købe frimærker og finde en postkasse lader til at afholde nogle fra at sende en håndskrevet personlig hilsen fra ferien.

Endelig hævder en ud af 10, at de ikke ønsker at sende postkort, når postbudet har mulighed for at læse, hvad man har oplevet på ferien. Ironisk nok vælger nogle af disse at opdatere beskeder på Facebook og Twitter, hvor såvel postbudet som andre alligevel kan følge med.

Undersøgelsen er foretaget blandt 2.000 voksne britere på vegne af den britiske teleoperatør O2.