Tivat Airport fik ny terminal for år tilbage. Foto: Maxton / Wikimedia Commons.

Montenegro-rute vender tilbage til København

Næste sommer vil Montenegro Airlines efter fem års pause genoptage flyruten fra København til en af de populære destinationer på Balkan.

I foråret 2015 genåbnede Montenegro Airlines sin rute mellem Montenegros største by, Podgorica, og Københavns Lufthavn med sommerbetjening. Dermed vendte selskabet tilbage til København efter flere års fravær. Og nu genåbner Montenegro Airlines også en anden CPH-rute efter fem års fravær.

Det er ruten til den populære ferieby ved Adriaterhavets kyst, Tivat, som Montenegro Airlines fra 15. juni til 17. august næste år vil betjene én gang om ugen. Ruten vil blive betjent med Embraer E195 fly med plads til 116 passagerer.

Der bliver afgang hver fredag fra Tivat kl. 13.55 med ankomst i CPH kl. 16.35. Klokken 17.15 går turen tilbage mod Tivat, hvor det er planen at ankomme kl. 19.55.

Betjenes med charterfly
Tivat by har kun 14.000 indbyggere. Alligevel er byens lufthavn den travleste af det lille Balkan-lands to internationale lufthavne – den anden er Podgorica – og har fordoblet sit passagertal fra 2006 til 2016.

Listen af selskaber der flyver til og fra den lille lufthavn er da også lang. Det samme er listen over destinationer – især i den travle sommersæson fra maj til slutningen af august.

Københavns Lufthavn er allerede på listen over destinationer fra Tivat Airport. Men kun som en destination, som betjenes med charterfly fra SAS og Jet Time som en del af en charterpakkerejse. Ikke som traditionel ruteflyvning. Det er sandsynligvis derfor det lille montenegrinske flyselskab har besluttet at vende tilbage til København.

Tæt på pension
Montenegro Airlines flyver fra Podgorica til 12 europæiske destinationer, her i blandt Paris, Frankfurt, Zürich, Wien, Rom og Moskva. Fra Tivat flyves til fem destinationer. Selskabet råder over en flåde af tre Embraer 195 og to Fokker 100 fly. Sidstnævnte flytype er dog tæt på at blive pensioneret og sandsynligvis skrottet.

I 2009 var israelske El Al interesseret i at købe Montenegro Airlines, men kun hvis man samtidig kunne få kontrol med landets to vigtigste lufthavne Podgorica og Tivat. Det blev afvist af den montenegrinske regering. I 2011 forsøgte regeringen at sætte 30 procent af Montenegro Airlines til salg. El Al, det andet israelske selskab Arkia og Etihad fra ørkenemiratet Abu Dhabi viste interesse, men ingen af selskaberne kom med et egentligt bud. Samme år annoncerede Montenegros regering, at Turkish Airlines var tæt på at købe både flyselskabet og de to lufthavne, som El Al også havde kig på. Alt sammen løb det dog ud i sandet og selskabet er fortsat ejet af den montenegrinske stat.

To gange Sjællands størrelse
Montenegro har grænser op til Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Serbien, Kosovo og Albanien. Landet har godt 600.000 indbyggere og et areal på 13.800 kvadratkilometer – svarende til to gange Sjællands størrelse.

Montenegro blev tidligere i år det 29. medlem af NATO, mens det endnu ikke er lykkedes at blive EU-medlem. I 2008 ansøgte Montenegro om EU-medlemskab. I juni 2012 blev egentlige optagelsesforhandlinger indledt, men mere end fem år efter har et medlemskab af EU stadig lange udsigter.

 

 

Relaterede artikler:

Montenegrinere vender tilbage til CPH

Ny flyrute fra København til Montenegro

Ny Balkan-rute fra Københavns Lufthavn