ATR72-600 (Foto: Aarhus Lufthavn)

Mulig Jet Time-afløser søger ATR-piloter

Et af de selskaber, som kunne tænkes at overtage Jet Time’s ATR-produktion for SAS, søger piloter til netop ATR-fly, som selskabet i dag ikke selv opererer.

Det estiske flyselskab Nordica søger både styrmænd og kaptajner til at flyve ATR72-turboprop fly. Umiddelbart opsigtsvækkende, da det lille flyselskab ikke selv har flytypen i sin flåde i dag. Ja, selskabet råder faktisk slet ikke over turbopropfly. I stedet beskæftiger Nordica en flåde af CRJ700 og CRJ900-fly.

Nordica har ikke tidligere givet udtryk for, at de havde planer om at udvide med ATR-turbopropfly, som vil kræve et helt selvstændigt med hensyn til sikkerhedsorganisation, flyvechef og vedligeholdelse.

Overtage Jet Time-produktion
Til gengæld har Nordica gennem længere tid haft en ambition om at få foden indenfor på markedet for såkaldt ”white label produktion”, hvor et mindre flyselskab opererer fly på vegne af et større netværksselskab, der dermed får en billigere produktion, end hvis de selv skulle have stået for det.

Det danske flyselskab Jet Time laver netop den slags for SAS med seks ATR72-600 turbopropfly malet i SAS-farver og bemandet med Jet Time-personale. Jet Time har siden efteråret 2013 opereret helt op til 11 ATR-fly for SAS. Det har dog gennem alle årene været tabsgivende og Jet Time er nu ved at afvikle operationen. I næste uge tages et fly ud af produktion og til september er det helt slut.

Derfor igangsatte SAS i januar en budrunde, hvor selskaber fra hele Europa har kunne byde ind på at overtage Jet Time-produktionen.

Gennem rekrutteringsfirma
Resultatet af budrunden er ikke kendt endnu, men noget kunne tyde på, at Nordica har vundet SAS-kontrakten. I jobopslagene skriver Nordica nemlig ikke, at de nye styrmænd og kaptajner skal tilknyttes Nordica’s normale base i Tallinn. I stedet står der, at piloterne kan forvente at få base i et EU-land.

Af opslagene fremgår det desuden, at piloterne ikke vil blive ansat direkte i Nordica, men gennem et rekrutteringsfirma. Og endelig, så skal piloterne ikke regne med de 5-6 ugers ferie, som er det mest udbredte på blandt andet det danske arbejdsmarked. De må tage til takke med fire ugers ferie om året.

Der står ikke noget i opslagene om hvilken løn styrmændene og kaptajnerne vil blive tilbudt. Men barren sættes lavt med hensyn til kvalifikationer. Således skal kaptajnerne blot have fløjet 500 timer på ATR-fly for at kunne komme i betragtning. Og styrmænd skal blot have “type rating” på ATR42 eller ATR72.

SAS har ingen kommentarer til Nordicas søgen efter ATR-piloter.

 

Relaterede artikler:

Stobart Air tæt på SAS-kontrakt

DAT vil byde på ATR-flyvninger for SAS

Vedligehold af SAS-fly kom bag på Jet Time

14 Jet Time-fly i sving for SAS

Jet Time får sit første SAS-fly

Jet Time skal flyve ATR-fly for SAS

x

Læs Også

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Forsinkede A320neo-fly fra Norwegian-selskab

Problemer med flymotorer betyder, at de nye fly, som HK Express har leaset fra Norwegian-selskabet Arctic Aviation, bliver yderligere seks måneder forsinket.

God oplevelse på SAS Plus til Trondheim

ANMELDELSE: SAS Plus leverede en god oplevelse på en kort februarflyvning fra Danmark til Norge, hvor kun et par ting i SAS Loungen trak ned på helhedsindtrykket.

Effektiv service fra hittegodskontoret i CPH

ANMELDELSE: Kundeservice-afdelingen i Københavns Lufthavn leverer en rigtig god service, viser redaktørens ufrivillige test af afdelingen for glemte sager.

SAS flytter terminal i Hamborg

Efter renovering af bagageanlægget er SAS vendt tilbage til Terminal 2 i Hamborg Airport.