(Foto: Finnish Aviation Museum)

Museum søger hjælp til DC-9-redning

Et nordisk luftfartsmuseum har indgået en aftale om købet af verdens ældste DC-9-passagerfly. Men pengene mangler, og derfor får offentligheden nu lov til at købe billetter til flyets sidste rejse.

Det finske luftfartsmuseum, Finnish Aviation Museum, krydser i disse dage fingrer for, at det vil lykkes at få en af Finnairs gamle arbejdsheste, en DC-9-10, hjem til Finland.

Sagen er nemlig den, at flyet i dag står i Kenya hos East African Safari Air Express, som Finnish Aviation Museum har indgået en aftale med om købet af DC-9-flyet, der fra 1971 til 1984 fløj med Finnair som OH-LYD med navnet ”Tumppiysi”.

Tumppiysi, der i sin tid var nummer 19 i rækken af DC-9’ere til at forlade fabrikken hos Douglas Aircraft Company, er i dag indregistreret som 5Y-XXA, og det sidste aktive DC-9-10-passagerfly.

DC-9-10 var den første version af DC-9-flytypen, der siden lanceringen 1965 er videreudviklet i fem varianter. I alt blev der bygget 976 DC-9’ere frem til produktionen sluttede i 1982.

En dyr omgang
Men at få gamle Tumppiysi hjem fra Nairobi til Helsinki og på museum er en dyr operation, fortæller Tapio Juutinen, kurator ved Finnish Aviation Museum. Derfor har Finnish Aviation Museum i samarbejde med rejsebureauet Traveller Oy arrangeret at sælge sæderne på transferflyvningen fra Nairobi til Helsinki.

“Indtægterne fra billetterne til transferflyvningen er afgørende for projektets succes. Jo flere sæder vi får solgt, jo mere sikker er vi på at kunne redde flyet fra at blive hugget op,” forklarer Tapio Juutinen fra Finnish Aviation Museum, der har til huse få minutters kørsel fra Helsinki Lufthavn.

Billetterne – der allerede er udbudt til forsalg – udbydes både til enkelte strækninger og til hele flyvningen, der går fra Nairobi via Aswan i Egypten til Venedig og herfra videre til Helsinki.

Billetpriserne starter fra 1450 euro, cirka 11.800 danske kroner. Dertil kommer, at den rejsende selv skal stå for indkvartering, transfer og andre relaterede services, oplyser Traveller Oy.

Første jetfly
Overskuddet fra salget af billetterne går til at købe DC-9-flyet og dække transportudgifterne. Flyet har i alt plads til 80 passagerer, men på grund af vægtbegrænsninger er det ikke sikkert, at alle pladser sættes til salg på alle strækninger, lyder det fra Traveller Oy.

Rejsebureauet understreger, at flyvningen kun bliver gennemført, hvis man senest 20. november har fået tilstrækkeligt mange tilsagn om køb af billetter samt, at der ikke opstår problemer i købsprocessen.

Flyvningen vil – hvis alt går efter planen – starte lørdag den 28. november fra Nairobi, imens den sidste strækning fra Venedig til Helsinki gennemføres om morgenen søndag den 29. november.

Finnish Aviation Museum har 80 fly i sin udstilling – heriblandt en Convair Metropolitan i Finnair-bemaling. DC-9-flyet bliver dog museets første passager-jet.

Det er ikke ofte, at det lykkes at få et fly på museum. SAS opgav i foråret 2014 at sende et af sine MD80-fly på museum og solgte i stedet flyet til Delta Air Lines på trods af, at Danmarks Flymuseum i Stauning havde vist interesse for at købe flyet.

Billede: Tumppiysi i sine velmagtsdage hos Finnair. Foto: Finnish Aviation Museum