Første A320neo i SAS-flåden blev præsenteret i en hangar i Stockholm. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Myndigheder forsinker irske SAS-flyvninger

Det er endnu ikke lykkedes for SAS at få det første fly i luften fra Scandinavian Airlines Ireland. Der mangler godkendelse fra de irske myndigheder.

Oprindeligt var det planen, at Scandinavian Airlines Ireland (SAIL) skulle gå i luften med det første fly ved indgangen til vintertrafikprogrammet søndag den 29. oktober. Sidenhen blev opstarten flyttet til den 3. december og derefter til den 10. december, men det er endnu ikke lykkedes at få det første fly på vingerne til at gennemføre de planlagte ruteflyvninger.

“Flyet fra Airbus har været forsinket, og vi har derfor ikke kunnet gennemføre træningen af personalet. Vi er afhængige af de sidste godkendelser fra myndighederne i Irland,” forklarer koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen fra SAS til CHECK-IN.dk.

Den første Airbus A320-200neo til SAIL blev leveret fra Airbus i Hamborg den 30. november. Flyet med registreringen EI-SIA, der er blevet navngivet Ulv Viking, er i første omgang fløjet til Stockholm, og ifølge Flightradar24.com har flyet ikke været på vingerne siden.

Nu er SAS blevet mere forsigtig, og selskabet vil ikke længere melde en konkret startdato ud.

“Godkendelsen kan komme hver dag det skal være. Vi har fly og personale klar, og myndighederne har i hvert fald ikke bedt om mere, så vi går ud fra, at de har fået, hvad de skulle have fra os,” siger koncerndirektøren.

Mellem 80 og 85 procent af trafikken
På tirsdagens investormøde i forbindelse med præsentationen af årsregnskabet gjorde koncernchef Rickard Gustafson meget ud at fortælle, at flyene til SAIL først og fremmest skal producere flyvninger mellem Skandinavien og henholdsvis London-Heathrow og Málaga.

Det andet Airbus A320neo-fly forventes leveret inden udgangen af 2017, hvorefter der i starten af 2018 leveres yderligere fire nye fly, der tilsammen skal producere 85 procent af alle flyvningerne mellem Skandinavien og London-Heathrow.

I løbet af sommeren 2018 leveres de foreløbigt sidste tre fly til SAIL, og disse fly skal indsættes på flyvningerne mellem Skandinavien og Mälaga og dække 80 procent af produktionen på disse ruter.

På basen i Málaga har SAIL dog endnu ikke personalet på plads. Ifølge SAS er man i gang med at rekruttere besætninger til at bemande de tre nye fly.

 

Relaterede artikler:

SAS Irland-flyvninger atter udsat

SAS må ændre fartplan på Málaga-ruter

SAS afviser kritik fra pilot- og kabineforeninger

SAS Ireland i luften 3. december

SAS åbner nye baser og udflager til Irland

x

Læs Også

Icelandair åbner rute til Kansas City

Springvandenes by bliver til maj Icelandairs nyeste USA-destination.

Norwegian afviser snyd med IP-adresser

Der er mange myter om prissætning af flybilletter, og hos Norwegian afviser man, at kundernes IP-adresser benyttes til individuelt at differentiere billetpriserne.

Fynboer drømmer fortsat om rute-selskab

HCA Airport ved Odense fik pæn fremgang i 2017 og drømmer stadig om at få sat en stopper for snart 20 år uden ruteflyvning.

Billund Lufthavn får rute til Wien

Fra midten af november måned vil Billund Lufthavn være i stand til at tilbyde fire ugentlige flyvninger til Wien med et af Europas største lavprisflyselskaber.

Disse ruter får opstartsrabat i CPH

I alt 21 ruter bliver i øjeblikket understøttet af opstartsrabatter i Københavns Lufthavn. Ryanair står alene for en tredjedel af de 21 ruter.

Indenrigsfremgang i Sønderborg

Som den eneste provinslufthavn havde Sønderborg i 2017 fremgang i antallet af indenrigspassagerer og får i 2018 fordoblet antallet af indenrigsruter.