Myndigheder holder tæt opsyn med nyt Cimber-selskab

Trafikstyrelsen holder nøje øje med, at det nye Cimber A/S lever op til lovens krav om blandt andet at kunne overleve i tre måneder uden indtægter.

I asken efter Cimber Sterlings konkurs opstod den 16. maj et nyt selskab med navnet Cimber A/S. Bag selskabet står tre personer fra Cimber Sterlings tidligere ledelse, og selskabets indtil videre eneste aktivitet er at operere fire CRJ-200 fly for SAS.

I Trafikstyrelsen agter man ikke blot at lade det nye selskab flyve derudaf og først bede om de lovpligtige informationer om selskabets økonomiske helbred ved årsskiftet, når alle danske luftfartsselskaber skal indberette om de økonomiske forholdtil Trafikstyrelsen.

”Vi vil være i løbende dialog med Cimber A/S,” forklarer Thorbjørn Ancker, kommunikationschef i Trafikstyrelsen.

For at få lov til at drive luftfartsselskab kræver det et såkaldt ”Air Operators Certificate” (AOC), som herhjemme udstedes af Trafikstyrelsen. AOC’et handler primært om flyvesikkerhed. Her skal nye selskaber dokumentere, at de har en flyvechef, en kvalitetschef og en teknisk chef, samt at disse personer har de fornødne kvalifikationer til at bestride posterne. Desuden skal nye luftfartsselskaber ifølge EU’s licensforordning kunne påvise, at de har tilstrækkelig finansiel opbakning til at kunne overleve tre måneder uden indtægter.

”Vi har udstedt et AOC til Cimber A/S med baggrund i en forretningsplan og den personkreds, der står bag selskabet. De har kunnet dokumentere, at de har tilstrækkelig ressourcer til at kunne overleve tre måneder uden indtægter, som er et krav fra EU,” forklarer Thorbjørn Ancker.

Det er EU’s forordning nr. 1008/2008 af 24. september 2008, der gælder her. Af forordningen fremgår det blandt andet, at luftfartsselskaber, som får udstedt en licens for første gang, fyldestgørende skal kunne dokumentere, at man til enhver tid kan opfylde sine faktiske og potentielle forpligtelseri et tidsrum på 24 måneder fra driftens påbegyndelse, og at man kan dække de faste og variable omkostninger i forbindelse med virksomhedens forretningsplan i et tidsrum på tre måneder fra driftens påbegyndelse, uden at der tages hensyn til driftsindtægterne.

Aftalen med SAS om at operere fire CRJ-fly vurderes til at give en indtægt på i underkanten af200 mio. kroner om året. Dermed har Cimber A/S angiveligt skullet dokumentere overfor Trafikstyrelsen, at der erop imod50 mio. kroner til rådighed for selskabet.

Havde forladt forhandlingsbordet
Ifølge kurator i Cimber Sterling-boet, advokat Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert, opstod ideen om Cimber A/S først sent i de forhandlinger, som kuratellet efter konkursen førte med potentielle købere af boet. De tre tidligere Cimber Sterling-chefer, der står bag Cimber A/S, fungerede som rådgivere for kuratellet i forhandlingerne.

Men Lisa Bo Larsen afviser, at cheferne har kunnet benytte denne insider-adgang til at skaffe sig en aftale med kuratellet på bekostning af andre interesserede købere.

”De kom først på banen med Cimber A/S-modellen, da den sidste interesserede køber af store dele af forretningen havde forladt forhandlingsbordet. Så kiggede vi på hinanden for at se, om ikke vi kunne trække en kanin op af hatten. Og så opstod ideen,” forklarer Lisa Bo Larsen.

Kuratellet fokuserede i første omgangpå at sælge så store klumper af selskabet som muligt. Det lykkedes delvist den 16. maj, da man kunne meddele, at den tidligere hovedaktionær, Mansvell Enterprise, havde købt vedligeholdelsesforretningen Cimber Air Maintenance og Cimber Air Data. Samtidig havde Cimber A/S lejet de fire CRJ-fly af kuratellet.

Men arbejdet med at få realiseret så mange værdier som muligt i selskabet er langt fra slut med de to store aftaler.

”Vi har fået vanvittigt mange køberhenvendelser fra folk, der ville købe et styk software, to fly eller andet. De her ‘stumper og stykker-henvendelser’ er vi nu ved at gennemgå,” forklarer Lisa Bo Madsen.