Næsten 100 vil være chef i Esbjerg Lufthavn

Interessen for at blive chef for Danmarks syvende største lufthavn er enorm.

Mange mænd og kvinder fra ind- og udland bliver skuffede, når Esbjerg Lufthavn i løbet af foråret får ny chef. For kun én m/k kan få posten og ikke mindre end 99 personer vil gerne have den. Så mange ansøgere har Esbjerg Kommune, der ejer lufthavnen, nemlig modtaget, oplyser direktør for Teknik og Miljø i Esbjerg Kommune, Hans Kjær, til CHECK-IN.dk.

Jagten på en ny lufthavnschef blev sat ind efter at Esbjerg Kommune i december sidste år opsagde samarbejdet med lufthavnens chef gennem fem år, Anette Bendixen.

Fratrædelsen kom angiveligt efter en periode med samarbejdsvanskeligheder mellem lufthavnens omkring 65 medarbejdere på den ene side og Anette Bendixen på den anden side.

”Der har været hændelser, der medfører, at parterne er enige om, at der er behov for en ny ledelsesprofil i Lufthavnen,” sagde Hans Kjær dengang til JydskeVestkysten.

Mange starter og landinger
Esbjerg Lufthavn er Danmarks offshore-lufthavn nummer ét med et stort antal daglige helikopterflyvninger til platforme i Nordsøen og to udenrigsruter til Aberdeen og Stavanger. Så selvom den kommunalt-ejede lufthavn kun er Danmarks syvende største og ikke står på afgangstavlerne i Københavns Lufthavn, så er det en lufthavn med mange starter og landinger.

Til gengæld er passagertallet styrtdykket de senere år som følge af mindre aktivitet i oliebranchen. I 2017 dykkede passagertallet således med ikke mindre end 21,7 procent i forhold til året før, da kun 81.438 passagerer gik gennem lufthavnen

Det var andet år i træk at det gik tilbage i Esbjerg Lufthavn. I 2016 var tilbagegangen på 16,7 procent og lufthavnens passagertal er mere end halveret i forhold til de gode år før finanskrisen. I 2006 og 2007 gik omkring 200.000 passagerer gennem lufthavnsterminalen på John Tranums vej øst for byen.

Kunstigt åndedræt
I dansk indenrigsflyvnings guldalder, før Storebæltsforbindelsen, var Esbjerg en af Maersk Airs vigtigste ruter fra København. Men sammen med Skrydstrup / Vojens og Odense måtte Esbjerg-ruten lade livet, da betalingsanlæggene i Halsskov slog bommene op i 1998. Cimber Air forsøgte sig dog kortvarigt i 1999 at give ruten kunstigt åndedræt. Men det blev opgivet igen trods 60.000 passagerer årligt.

For år tilbage fløj Ryanair mellem London Stansted og Esbjerg. I marts 2015 åbnede lokale Esbjerg-interesser en indenrigsrute til København. Den holdt dog kun i 25 dage. Et projekt, som lufthavnen var meget tæt involveret i.

Esbjerg Lufthavn er ikke den eneste danske lufthavn, der lige nu står og mangler en førstemand. Det gør man også i Vagar-lufthavnen på Færøerne. Også her er interessen for at indtage det ledige chefkontor stor. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle tirsdag, så har ikke mindre end 68 kvinder og mænd lagt billet ind på stillingen.

 

 

Relaterede artikler:

Nordsøen giver styrtdyk i Esbjerg

Lufthavnschef i Esbjerg er fortid

Massiv tilbagegang i Esbjerg Lufthavn

Esbjerg trodser oliekrisen

Esbjerg-rute lukker efter fire uger

Esbjerg: Ingen drømme om Ryanair eller charter