Boeing 747-400 fra United Airlines (Foto: Aero Icarus / Wikimedia Commons)

Næststørste Boeing 747-operatør pensionerer fly i 2017

British Airways er i dag største operatør af den klassiske Boeing 747-400 jumbojet, men ved udgangen af 2017 vil den næststørste operatør have udfaset samtlige 21 fly.

Der bliver med tiden færre Boeing 747-fly i luften. Den ikoniske jumbojet, der fik sin kommercielle luftdåb i begyndelsen af 1970 for Pan American World Airways, bliver i stigende grad udfaset hos en lang række flyselskaber.

Sidste år var det Air France og Cathay Pacific, der satte 747-flyet på jorden, og i 2017 er turen kommet til United Airlines, der har været en trofast bruger af flyet siden 1970, hvor den første flyvning fandt sted mellem Los Angeles og Honolulu.

“Det er en bittersød milepæl vi er nået. Denne jumbojet med den karakteristiske silhouet repræsenterede engang det ypperste i luftfarten,” skriver Uniteds koncernchef Scott Kirby i sidste uge i et brev til medarbejderne ifølge nyhedsbureuaet Bloomberg.

United ønsker endnu ikke at bekræfte datoen for de sidste flyvninger med 747-flyet. Ifølge Airlineroute.net er den sidste flyvning tilgængelig i GDS-systemerne den 29. oktober 2017 med UA892 fra Seoul til San Francisco.

Det amerikanske flyselskab ønsker heller ikke at bekræfte, hvilken flytype, der skal erstatte jumbojetten, men på Seoul-ruten er det indtil videre Boeing 777-fly. United har modtaget det første af 14 nye Boeing 777-300ER fly, ligesom selskabet også har en ordre på 35 fly af typen Airbus A350-1000, som man dog overvejer at konvertere til den mindre A350-900 eller eventuelt A330-300.

“Vores fremtidige flådeplan tager højde for udfasningen af 747´eren samt de forventede vækstmuligheder. Men vi vil selvfølgelig markere afslutningen af æraen med en uforglemmelig afskedsceremoni,” lyder det fra United-koncernchefen.

Største Boeing 747-operatør er i dag British Airways med 39 fly i flåden, mens United er den næststørste operatør. Samlet er der stadig omkring 500 Boeing 747-fly i drift over hele verden.

UA811-ulykken
I dag beskæftiger United i alt 21 fly af typen Boeing 747-400. Gennem tiden har hele 88 jumbojets været repræsenteret i flåden hos det amerikanske flyselskab. Der har været beskæftiget 23 fly af typen Boeing 747-100, 10 af 747-200 versionen, 44 af 747-400 inklusive de nuværende 21 fly i drift samt til sidst 11 fly af typen Boeing 747SP.

Historien om Boeing 747-flyet hos United Airlines rummer også en mørk side. Den 24. februar 1989 mistede ni mennesker livet om bord på rutenummer UA811, der skulle flyve fra Los Angeles via Honolulu og Auckland til Sydney. Første strækning på turen gik uden problemer. Da flyet var kommet i luften efter den tekniske mellemlanding i Honolulu hørtes efter omkring 15 minutters flyvning et højt bump, da flyet befandt sig i en højde af næsten 7.000 meter.

Sekundet efter blev den forreste lastdør revet af med en sådan kraft, at den samtidig blev slynget ind i siden af skroget, hvor der blev slået et stort hul. Der opstod en såkaldt eksplosiv dekompression, hvorefter de passagerer, der sad på sæde G og H fra række 8 til 12 blev suget ud af flyet sammen med sæderne. Det samme var tilfældet med en passager, der sad på række 9F og ikke havde bæltet fastspændt.

Piloterne i cockpittet troede, at der var sket en bombeeksplosion i kabinen, da hændelsen fandt sted kun otte uger efter, at et Pan American-fly fly blev sprængt i luften over den skotske by Lockerbie.

Rester fra fragtdøren havde beskadiget begge motorer i højre side, således at der var udbrudt brand i motorerne. Piloterne begyndte at dumpe brændstof, mens der blev gjort klar til en nødlanding i Honolulu International Airport. Det lykkedes piloterne at lande flyet sikkert trods overvægten, beskadigede motorer samt det store hul i flykroppen.

 

Relaterede artikler:

Endnu et flyselskab udfaser Boeing 747

Air France tager afsked med Boeing 747

Boeing 747-400 prototype på museum

Første Boeing 747-400 på museum

Vil sende 747´ere på pension