Ned i CPH’s opgraderede kuffert-kælder

Både passagererne og kufferterne har fået bedre forhold i Københavns Lufthavn. Tag med ned i den opgraderede kuffert-kælder.

Da Københavns Lufthavn torsdag formiddag indviede sin seneste ombygning, foregik festivitasen i jordhøjde i arkadeområdet mellem Terminal 3 og Terminal 2. Det er nemlig her man finder halvdelen af resultatet af byggeprojektet. Det er 12 nye check-in skranker, som er Norwegians nye primære check-in område.

Mere end 100 lufthavnsmedarbejdere og repræsentanter for leverandører var stimlet sammen og hørte på taler og nød et glas champagne inden snoren blev klippet.

Men festens andet og dyreste midtpunkt befinder sig rent faktisk under jorden langt væk fra receptionsgæster og passagerer. Det er en omfattende udvidelse af lufthavnens bagageanlæg. Næsten tre kilometer ekstra transportbånd er bygget til og det bringer lufthavnen op på at have over 13 kilometer transportbånd til kufferter.

På kryds og tværs
Da de sidste champagnedråber var drukket og skåltalerne afholdt, dykkede CHECK-IN.dk ned i de mørke og varme rum under lufthavnen, hvor grønne og gule transportbånd løber på kryds og tværs, for at se nærmere på det anlæg, der sørger for, at kufferterne kommer sikkert frem.

Sidste år rejste mere end 23 mio. passagerer fra Københavns Lufthavn. Og for at gøre lufthavnen i stand til at kunne klare op til 30 mio. passagerer, har man opgraderet bagagesystemet. Flere meter bagagebånd gør det muligt at få kufferterne hurtigere frem og undgå for mange propper i systemet, når der sker fejl et sted på vejen. Blandt andet er antallet af ”spor” udvidet fra to til tre på kuffertvejen fra Terminal 2 til røntgenscannerne under Terminal 3. Og de hidtidige røntgenscannere har fået selskab af en femte. De er blevet linet op side om side. Det gør det muligt nemt at omdirigere kufferterne, hvis en scannere går i stykker.

Desuden er det blevet muligt at sende kufferter rundt på omveje i systemet, hvis der er bedre plads den vej. Bortset fra båndene ned fra enkelte check-in skranker på østsiden af Terminal 3, så er der nu redundans på hele bagagesystemet. Kufferterne kan således altid finde alternative veje.

Fare på færde
I de lange gange med bagagebånd er der kun ganske få mennesker. Det er primært teknikere fra leverandøren Siemens, der er ved at foretage de sidste fintuninger af systemet. Men et andet sted i lufthavnen sidder op til 30 medarbejdere af gangen og ser på billeder af de kufferter, der kører gennem røntgenapparaterne.

En computer kaster et første blik på røntgenbillederne. Omkring 95 procent af kufferterne sendes uden problemer videre til bagagehallen og flyene. Men i mellem 4 og 6 procent af tilfældene kan computeren ikke afgøre om kuffertens indhold er harmløst eller ej. Derfor popper billederne op på en skærm hos en person i lufthavnens x-ray team. Han/hun har så 20 sekunder til at vurdere om der er fare på færde.

Hvis ikke han/hun inden for de 20 sekunder siger ok for kufferten, ryger røntgenbilledet til en anden medarbejder, der har 100 sekunder til at se på billedet. Det sker i cirka to procent af tilfældene. Og hvis han/hun heller ikke kan sige god for kuffertens indhold, ryger den ud af båndet og skal åbnes manuelt under tilstedeværelse af kuffertens ejermand.

Se flere billeder i galleriet på CHECK-IN.dk’s Facebook-side.

Fotos: Andreas Krog