Nemmere at finde sortlistede-selskaber

En ny søgefunktion gør det nemmere at finde flyselskaber på EU’s sorte liste.

På papiret kan et flyselskab med navnet ”Citilink Indonesia” virke meget sikkert og troværdigt, når man på flere tusind kilometers afstand planlægger en rundrejse med familien i Indonesien. Selskabet er da også et datterselskabet af det velrenommerede Garuda Indonesia og opererer en flåde af Boeing og Airbus-fly.

Men hvis man graver et spadestik dybere, så vil man opdage, at selskabet er på EU’s lange liste over flyselskaber fra hele verden, som har forbud mod at flyve i europæisk luftrum.

Strenge restriktioner
EU’s sorte liste er et vigtigt pejlemærke for mange, der rejser under fjerne himmelstrøg med ikke altid lige kendte flyselskaber. Står selskabet på listen eller ej kan ofte være afgørende for om man vælger selskabet.

Nu har EU gjort det nemmere for de rejsende at finde ud af om et selskab står på listen. En ny søgefunktion gør det muligt at søge på land, selskabsnavn og ICAO-kode for at finde EU’s dom over et specifikt selskab.

EU opererer med to kategoriseringer af selskaber på listen. Enten et komplet forbud mod at flyve til EU. Eller en tilladelse med strenge restriktioner. Det kan eksempelvis være, at kun særligt udvalgte af et selskabs fly må flyve til Europa.

Havner på listen
Ofte er det ikke det enkelte selskabs sikkerhedsmæssige forfatning, der er udslagsgivende for om selskabet havner på listen. EU tager nemlig ikke rundt og auditerer de enkelte selskaber. I stedet er det afgørende ofte hvor gode luftfartsmyndighederne i et land er til at kontrollere selskabernes sikkerhed. Et dårligt luftfartstilsyn betyder ofte, at alle flyselskaber fra det pågældende land havner på listen.

EU-listen er netop blevet opdateret. Som det andet afrikanske land efter Mauretanien er Swaziland blevet fjernet fra listen, så alle landets flyselskaber nu kan flyve til Europa. Alle øvrige afrikanske lande har stadig alle eller nogle af sine luftfartsselskaber på listen. I Filippinerne har Cebu Pacific fået lov til at operere til Europa og i Kasakhstan har det nationale selskab, Air Astana, fået lov til at øge antallet af flyvninger til Europa.