Bombardier Q400 (Foto: Bombardier Commercial Aircraft)

Ni Dash8 Q400-fly er blevet totalskadede

Mandagens flyulykke i Nepal var den niende, hvor et Bombardier Dash8 Q400-fly er blevet totalskadet. To af de ni tilfælde har involveret SAS-fly.

Ved udgangen af 2017 havde den canadiske flyproducent Bombardier Aerospace sendt 571 fly i markedet af typen Dash 8 Q400, siden flyet blev indsat i kommerciel drift tilbage i år 2000.

Bombardiers Dash 8 Q400 (i daglig tale Q400 med Q for quiet, red.) var det seneste og længste medlem af den succesfulde Dash-8 familie, med nye motorer og instrumenter, et aktivt støjreducerende system, modificerede vinger samt et forlænget skrog.

49 dage der rystede SAS
SAS var global lanceringskunde på flytypen, idet man allerede den 18. januar 2000 kunne byde produktionsnummer 4012 velkommen i flåden som Huge Viking på først dansk og sidenhen norsk register som LN-RDP. Sidenhen fik SAS leveret yderligere 27 fly af samme type, men æraen hos det skandinaviske flyselskab sluttede brat en efterårsdag i 2007.

De omstridte Dash 8 Q400-fly, der hos SAS havde haft en del børnesygdomme, var i efteråret 2007 i løbet af blot 49 dage involveret i tre hændelser med flyenes landingsstel. Første hændelse fandt sted den 9. september i Aalborg Lufthavn,  hvor landingsstellet brød sammen, og blot tre dage senere blev en næsten tilsvarende situation gentaget i Vilnius Airport. Begge fly fra disse hændelser blev totalskadede, hvilket vil sige, at de var så ødelagte, at det ikke kunne betale sig at reparere dem.

En tredje hændelse fandt sted den 27. oktober 2007, hvor endnu et SAS-fly var på vej fra Bergen til København og i forbindelse med landingen kunne konstatere en fejl, der mindede om de to tidligere tilfælde. Her måtte man foretage en sikkerhedslanding med det højre landingsstel trukket op og højre motor slukket.

Dermed mistede SAS endegyldigt tilliden til flytypen, og den 28. oktober meddelte selskabet, at samtlige 28 Dash 8 Q400-fly ville blive sat på jorden og trukket ud af flåden.

Ni totalskadede fly
De to totalskadede SAS-fly står på den liste over ni fly af denne type, der i løbet af næsten 16 år er blevet totalskadede. Samlet har der været 24 alvorlige hændelser med Dash 8 Q400 siden slutningen af 2002, og ved ni af hændelserne, er flyene som nævnt blevet totalskadede.

Oversigt over totalskadede Dash 8 Q400

Dato Reg. Flyselskab Omkomne Lokation
07.12.02 B-3567 Changhan Airlines 0 Xian-Xianyang Airport
12.08.07 HL5256 Jeju Air 0 Busan-Gimhae Airport
09.09.07 LN-RDK SAS 0 Aalborg Lufthavn
12.09.07 LN-RDS SAS 0 Vilnius Airport
12.02.09 N200WQ Colgan Air 49+1 Buffalo Niagara
08.03.15 VT-SUA SpiceJet 0 Hubli Airport
20.09.15 LX-LGH Luxair 0 Saarbrücken-Ensheim
04.12.15 VT-SUC SpiceJet 0 Jabalpur Airport
12.03.17 S2-AGU US-Bangla Airlnes 49 Tribhuvan Airport
Kilde: Aviation Safety Network

 

Det vil dog være urimeligt at postulere, at det er vedvarende problemer med flyenes landingsstel, der er årsag til de spektakulære hændelser med Q400-flyene. Som ved hovedparten af de fleste flyulykker, er hændelserne relateret til landingen, men der er mange årsager blandt de ni havarier, der har medført, at flyene efterfølgende er sendt til ophug.

Hændelsen i december 2016 i Jabalpur Airport i Indien var således forårsaget af, at flyet ramte en flok krydsende vildsvin på landingsbanen, hvorved venstre del af landingsstellet brød sammen, og hændelsen i Saarbrücken samme år var en pilotfejl, hvor landingsstellet blev trukket op for tidligt i forbindelse med starten.

Bombardier vil hjælpe i Nepal
Det er endnu for tidligt at konkludere noget på årsagerne til mandagens tragiske ulykke i Tribhuvan Airport i Kathmandu, hvor 49 mennesker omkom. Men det kan ikke udelukkes, at der er sket en misforståelse mellem piloter og flyveledelse i forbindelse med valg af bane til landingen.

Bombardier Commercial Aircraft udsendte mandag aften en pressemeddelelse, hvori det blev fastslået, at selskabets Air Safety Investigation Office har tilbudt de nepalesiske myndigheder den nødvendige bistand til at opklare havariet.

“Q400-flyet er designet til at være robust og pålideligt under hensyntagen til regionale flyselskabers højcyklusbehov, og det er designet til at overholde eller overstige alle krav til luftdygtighed. Q400-flåden har akkumuleret over 8,5 millioner flyvetimer og har udført omkring 10 millioner starter og landinger til dato,” skriver Bombardier.

 

Relaterede artikler:

Flyulykke i Nepal med ex-SAS fly

Dash-8 krisen: 49 dage der rystede SAS

Nyt næsehjulsuheld med Q400-fly

Atter Q400-fly hos SAS

Ny ulykke med Q400-fly