Norden er ’Boeing-land’, men Airbus ser potentiale

En ny luftfartsanalyse viser, at Norden langt overvejende er ‘Boeing-land’, men konkurrenten Airbus forventer at tage en stor del af den fremtiddige vækst. Frem til 2030 vil de nordiske luftfartsselskaber have brug for 424 nye fly til en værdi af mere end 200 milliarder kroner.

Boeing er den dominerende flyleverandør til den nordiske luftfartsbranche, mens Airbus har under det halve antalaf Boeing.

Det fremgår af LUFTFART 2011/12, der er den 2. udgave af denårligeluftfartsanalyse udarbejdet afmedie- og konsulentvirksomhedenTravelbroker Nordic.Rapporten fokuserer på luftfartsselskaberne i Norden og den store konsolideringsproces, der finder sted i disse år.

Rapporten, der udkommerom få uger,analyserer blandt andet fordelingen af flytyperne blandt de største nordiske luftfartsselskaber, og konklusionen er, at Norden er udpræget “Boeing-land.“

Af rapporten LUFTFART 2011/12 fremgår det, at Boeing er det klart mest anvendte fly i Norden med 209 eksemplarer ud af de 507 fly, der indgår i flåden hos de26 analyserede selskaber, herunder både rute- og charterselskaber.

Med 83 fly har Airbus under det halve antal af Boeing. Norden er med andre ord langt overvejende ”Boeing”-land.

Den mest anvendte flytype blandt de nordiske luftaftsselskaber er Boeing 737-800 med 76 eksemplarer. Det skyldes især enhedsflåden hos lavprisflyselskabet Norwegian. Også Boeing 737-700 og Boeing 737-600 er meget anvendt blandt de nordiske luftfartsselskaber.

Airbus ser behov for 424 nye fly i Norden

For Airbus er det mest anvendte fly i Norden Airbus A320-serien med varianterneA321-200 og A319-100efterfulgt af langdistanceflyene A330-300 og A340-300.

Netop den store forskel mellem Boeing og Airbus kan måske forrykkes i de kommende år. Ifølge den seneste Airbus Global Market Forecast (GMF), forventes nordiske flyselskaber at få behov for 424 nye passagerfly frem til 2030 til en værdi af$38,6 milliarder eller godt 212 milliarder kroner

Ifølge Airbus er det vækst og et generelt ønske om udskiftning af flyflåden, derskaber efterspørgsel på mere miljøvenlige fly, og her vil Airbus meget gerne have sin del af kagen.

Stor ordre fra SAS

Ifølge Airbus vil 365 af de 424 nye flyleverancer omfatte fly med én midtergang og her vil Airbus meget gerne sælge sine A320-fly.SAS har allerede bestilt 30 eksemplarer af A320neo og har option på yderligere 11 fly af samme type.

Airbus forventer også en stigende efterspørgsel på større fly i takt med at luftfartsselskaberne øger kapaciteten og samtidig reducerer omkostninger per sædekilometer og nedbringer deres indvirkning på miljøet.

Airbus venter, at de nordiske luftfartsselskaber vil bestille 59 nye wide-bodyfly i løbet af de næste 20 år. Disse leverancer vil omfatte flytyper såsom A330 og A350 XWB.

Prognosen er baseret på en forventet gennemsnitlig årlig vækstrate for passagertrafikkeni Norden på 4 procent.