ATR72-600 fly. (Arkivfoto)

Nordic Aviation Capital køber ATR42-600

Det Billund-baserede flyleasingselskab Nordic Aviation Capital har i sidste uge indgået aftale om køb af et helt nyt ATR42-600 fly, der er verdens mest moderne 50-sæders turbopropfly.

Det går godt i Billund-virksomheden Nordic Aviation Capital (NAC). Omsætningen er på vej mod den halve milliard, og nettoresultatet var i seneste regnskabsår på ikke mindre end 290 mio. kroner.

Flyleasingselskabet i Billund får stor opmærksomhed fra den fransk-italienske flyproducent Aerei da Trasporto Regionale or Avions de Transport Régional, der også er kendt under navnet ATR.

NAC er nemlig verdens største udlejer af turbopropfly og den største privatejede flyudlejer. Op imod 80 ATR-fly indgår således i flåden på omkring 150 fly, som Billund-selskabet disponerer over.

Første ATR42-600 fly
I sidste uge kunne NAC underskrive en kontrakt med ATR om køb af et ATR42-600 fly, der er det mest moderne 50-sæders turbopropfly på markedet. Ordren kommer oveni de 12 fly af typerne ATR72-600 og ATR72-500, som NAC allerede har afgivet til den fransk-italienske flyproducent.

“Vi har markedsført ATR-fly i mange år, og vore kunder er meget tilfredse med lave driftsomkostninger, profitpotentialet og høj gensalgsværdi, som disse fly repræsenterer og som vil fortsætte med 600-modellen. Købet af den nye ATR42-600 vil komplementere vort udvalg af samtlige ATR-modeller, og vi håber at kunne øge vores portfolio med flere køb af dette moderne 50-sæders fly,“ siger bestyrelsesformand Martin Møller Nielseni en kommentar.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur godkendte i slutningen af juni måned certificeringen af af det nye ATR42-600 fly.ATR har modtaget omkring 250 ordrer på såvel ATR42-600 og ATR72-600, og Royal Air Maroc vil blive lanceringskunde for ATR42-600 flyet.

Øget salg til flyleasingselskaber
Leasingselskaberne udgør en kundegruppe i vækst hos ATR. Næsten 20 procent at samtlige solgte ATR-fly gennem de senere år, har flyleasingselskaber som købere. I dag er omkring 160 ATR-fly i drift ejet af flyleasingselskaber – heraf omkring halvdelen hos danske NAC.

NAC har gennem de seneste 20 år haft en strategi om primært at fokusere på turbopropfly, da flyene kan anvendes meget bredt. Flyene var ikke højt på agendaen sidst i 1990´erne, men har fået et stærkt comeback. I dag spiller turborpropflyene en vigtigere rolle end nogensinde før på grund af en suveræn driftsøkonomi,hvilket destigende brændstofpriser har været med til at skabe.

Blandt NAC´s kunder finder man Airberlin, Air Nostrum, Eurolot, Flybe, Garuda, LAN Group, Lufthansa, TACA og TRIP.