Nordisk udtryk i Finnairs nye A350-fly

Finnair skrev i går et nyt kapitel i selskabets 92-årige historie, da selskabet modtog første eksemplar af A350-flyet. Flyet har fået et særligt nordisk udtryk.

Det var en meget stolt koncernchef Pekka Vauramo, der på vegne af Finnair i går fik overdraget selskabets første Airbus A350XWB-fly. I øvrigt som det første flyselskab i Europa og det tredje flyselskab i verden.

“Det har været en 10 år lang rejse, som vi i dag ser kulminationen på. Det er en stolt dag for alle Finnairs ansatte, som har arbejdet hårdt for at realisere dette projekt. Vi er meget stolte af at være det første flyselskab i Europa til at tage det nye A350-fly i brug,“ sagde Pekka Vauramo under den officielle ceremoni hos Airbus i Toulouse.

Den finske koncernchef lagde i høj grad vægt på, at det var lykkedes at skabe et nordisk udtryk i de nye fly, hvilket skal være med til at skabe en bedre passageroplevelse.

Når passagererne går om bord vil de i kabinen kunne se en visuel kreation med små skyer, der driver henover en blå himmel. Selve kabinen er skabt af den finske designvirksomhed dSign Vertti Kivi & Co, de har valgt hvide, blå og sølvgrå farver i et nordisk snit, der signalerer lys og rummelighed.

LED-belysningen i kabinen kan tilpasses tidspunktet på dagen, og der er på forhånd valgt 24 forskellige lys-scenarier inklusiv det kendte Nordlys.

Rensdyr på menuen
A350-flyet har fået tilnavnet XWB (Xtra Wide Body, red.) på grund af den bredere flykrop, hvilket giver mere plads og skaber mulighed for at installere bredere sæder. Samlet har flyet 297 sæder med 46 i Business Class, 43 i Economy Comfort samt 208 i Economy Class.

I ryglænet på sæderne er installeret det nye state-of-the art Nordic Sky underholdningssystem med et stort udvalg af de største Hollywood-spillefilm, klassiske film, særlige kanaler fra BBC, National Geographic Channel samt Discovery Channel.

Det nordiske udtryk finder man også i den mad, der bliver serveret om bord på A350-flyene. Business Class-menuen er designet af chefkok Kari Aihinen fra den anerkendte Savoy Restaurant i Helsinki, og der er fiskesorten heltling på menuen og ikke overraskende rensdyr.Maden serveres på det ikoniske Marimekko-porcelæn, der er kendt langt uden for Finlands grænser.

Som noget særligt er der skabt en speciel drink kaldet Blue Sky, som bliver serveret på A350´eren. Det er en blanding af fransk champagne og finsk blåbærlikør. Champagnen fra området, hvor flyet er produceret og likøren fra det land, hvor flyet skal operere fra.

En sidste detalje, der dog ikke har noget med nordisk stil at gøre er, at der er et særligt flytoilet for kvinder i Business Class-sektionen. Dette flytoilet er proppet med kosmetik, cremer og meget andet godt, som de fleste kvinder vil forstå at sætte pris på.

Foto: Economy Comfort sæder i Finnairs nye A350-fly.

x

Læs Også

Finnair officielt flyselskab i EU-Kina Turiståret

Finnair er blevet udvalgt som det officielle flyselskab, der skal stå for flytransporten i forbindelse med afviklingen af EU-Kina Turiståret 2018.

Finnair med passagerrekord og flere Asien-afgange

Finnair kom i nærheden af 12 millioner passagerer i 2017, og i 2018 kommer der ekstra afgange på fire Asien-ruter.

Nordiske luftfartsaktier blev mere værd i 2017

Aktionærerne hos Finnair og SAS kunne hjemtage store gevinster i 2017, mens der blev tabt milliarder hos de investorer, der havde satset på Norwegian og Icelandair.

Jet Time flyver for Finnair

Danske Jet Time flyver netop nu for Finnair på ruter til og fra Helsinki. Jet Time vil gerne have meget mere af de slags kontraktflyvning for andre selskaber.

Finnair lancerer nyt business class-koncept

Finnair vil give sin business class en mere nordisk fornemmelse, mens de yngre rejsende med Finnair fremover kan stifte bekendtskab med mumitroldene.

Finnair jagter flere svenske passagerer

Det skandinaviske marked et vigtigt for Finnair, og et øget samarbejde med svenske BRA skal bringe flere passagerer ind til trafikknudepunktet i Helsinki.