SAS er utilfreds med den støtte, den norske regering vil give flyselskaberne. (Foto: Espen Solli)

Nordiske luftfartsaktier 2,4 mia. mere værd

Værdien af de fire nordiske børsnoterede flyselskabers aktier steg i 2014 med 14 procent til samlet 19,4 mia. kroner. Vinderne blev Norwegian og Icelandair, mens SAS og Finnair tabte markedsværdi.

Ved udgangen af 2014 var den samlede markedsværdi af de fire nordiske luftfartsaktier på samlet 19,4 mia. kroner. Det repræsenterer en stigning på 2,4 mia. kroner og godt 14 procent i forhold til kursværdien på den sidste handelsdag i 2013.

Året 2014 var udfordrende for samtlige flyselskaber i sektoren, men tilsyneladende er det Norwegian og Icelandair, der er kommet bedst igennem året, hvis aktiekurserne og dermed markedsværdien af selskaberne er de rette indikatorer for sundhedstilstanden i de trængte flyselskaber.

Norwegian blev topscorer med en stigning i markedsværdien på ikke mindre end 47 procent til 9,7 mia. norske kroner, hvilket modsvarer knapt otte mia. danske kroner. Men også Icelandair imponerende med en værditilvækst på næsten 18 procent, hvilket i dag giver selskabet en markedsværdi på lige godt 5,2 mia. danske kroner.

Aktionærerne synes tilsyneladende godt om den nichestrategi som det islandske flyselskab med succes har gennemført med udgangspunkt i det attraktive trafikknudepunkt i Keflavik-lufthavnen, hvor en betydelig trafik mellem Nordeuropa og Nordamerika afvikles.

Icelandair mere værd end SAS
Faktisk er Icelandair blevet mere værd end SAS i løbet af 2014. SAS havde på Københavns Fondsbørs den sidste handelsdag i 2014 en markedsværdi på omkring 3,9 mia. kroner, hvilket er noget under den islandske konkurrent. Samtidig fik SAS barberet 14 procent af markedsværdien i 2014 svarende til 658 mio. kroner.

Heller ikke Finnair kan bryste sig af værdiskabelsen i 2014. Selskabet tabte knapt 11 procent af markedsværdien og har nu en børsværdi på 318 mio. euro, hvilket svarer til lige i underkanten af 2,4 mia. danske kroner.

Året 2014 bød også på en afnotering, da færøske Atlantic Airways med regeringens hjælp købte sine egne aktier, og dermed forsvandt fra fondsbørserne i København og Reykjavik.

Selskab Ult. 2014 Ult. 2013 Gevinst/tab I pct
Finnair 2.364,3 2.640,7 -276,5 -10,5 %
Icelandair 5.168,1 4.395,3 772,8 +17,6 %
Norwegian 7.963,7 5.426,4 2.537,3 +46,8 %
SAS 3.882,2 4.540,2 -658,0 -14,5 %
Total 19.378,3 17.002,6 2.375,6 +14,0 %

Kilde: Nasdaq OMX – Oslo Børs
Beløb i mio. DKK
Valutakurser: Danmarks Nationalbank per 30DEC14