Finnair, Norwegian og SAS i Oslo Lufthavn (Foto: Espen Solli)

Nordiske luftfartsaktier blev mere værd i 2017

Aktionærerne hos Finnair og SAS kunne hjemtage store gevinster i 2017, mens der blev tabt milliarder hos de investorer, der havde satset på Norwegian og Icelandair.

Året 2017 var et gyldent år for luftfartsindustrien. Et stort antal flyselskaber har således udsigt til rekordregnskaber i et år, hvor branchen for alvor fik medvind.

Ser man på det nordiske luftfartsmarked, er der i alt fire børsnoterede flyselskaber; henholdsvis SAS, Norwegian, Finnair og Icelandair. Børsværdien af de fire selskabers aktier steg i løbet af 2017 med samlet 21 procent til ialt 26,6 milliarder kroner på årets sidste handelsdag den 29. december 2017.

Men der var stor forskel på, hvordan de enkelte flyselskaber klarede sig. Den helt store vinder var Finnair, der fik tredoblet kursværdien af selskabets aktier til en markedsværdi på 516,4 millioner euro, hvilket svarer til mere end 12,1 milliarder danske kroner.

“Mange flyselskaber har fået det mærkbart bedre, og flere har fået det rigtig meget bedre i løbet af 2017. Finnair er den største eksponent for, hvordan netværksflyselskaberne har det i dag,” siger aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank til CHECK-IN.dk.

Markedsværdi børsnoterede nordiske flyselskaber pr. 29. december 2017 vs. 30. december 2016

SELSKAB 29DEC17 VÆRDI 30DEC16 VÆRDI ÆNDRING
LUKKEKURS TDKK LUKKEKURS TDKK TDKK %
FINNAIR  12,82 12.229.774.412  4,03  3.844.461.067  8.385.313.345  281,1
ICELANDAIR  14,71  4.376.225.000  23,10  6.872.250.000  -2.496.025.000  -36,3
NORWEGIAN  176,00  4.761.810.745  287,00  7.764.998.203  -3.003.187.458  -38,7
SAS  16,20  5.185.337.326  10,70  3.424.883.296  1.760.454.031  51,4
 26.553.147.483  21.906.592.566  4.646.554.917  21,2

Note: SAS børsværdi per 31. december 2017 var på DKK 6.197.837.326 efter nyemission.
Kilder: Oslo Børs, Nasdaq OMX
Værdier i DKK (omregnet fra lokalvaluta til DKK baseret på vistakurser fra Danmarks Nationalbank den 29.12.17.)

SAS ikke tilstrækkeligt belønnet
Det er ikke alene Finnair, der har haft fremgang i 2017. Således har markedet også genvundet troen på SAS, og det skandinaviske flyselskab kunne belønne aktionærerne med en kursstigning på lidt mere end 51 procent, og efter den nylige kapitaludvidelse var børsværdien af SAS ultimo 2017 nu på 6,2 milliarder kroner.

Men ifølge Jacob Pedersen er SAS ikke blevet belønnet med de kursstigninger, som selskabet retteligt burde have haft i forhold til de økonomiske resultater.

“Når SAS-kursen ikke har udviklet sig nær så godt som Finnair, så hænger det sammen med de forandringer, der er lavet i kapitalstrukturen med udstedelse af nye aktier. Det har investorerne i første omgang ikke taget godt imod, og det har lagt låg på på kursudviklingen i SAS,” lyder vurderingen fra aktieanalysechefen.

Investorerne bekymrede over Norwegian
Den helt store taber i 2017 var Norwegian. Selskabets aktiekurs kom på en regulær rutschetur med et fald på næsten 39 procent. Det barberede op imod fire milliarder norske kroner af børsværdien, der ved udgangen af 2017 var på 6,3 milliarder norske kroner, hvilket svarer til godt 4,8 milliarder danske kroner.

“Kursfaldet i Norwegian er ikke mindre dramatisk, når man ser, hvordan resten af luftfartsmarkedet har udviklet sig. Norwegian har slet ikke udfoldet deres potentiale i 2017, og det har gjort investorerne bekymrede i forhold til, om forretningsmodellen holder vand og om der skabes tilstrækkeligt med profit på den store passagervækst,” siger Sydbank-analytikeren.

Selvom Norwegian har haft store udfordringer i 2017, så er det dog for tidligt at afskrive selskabets muligheder for et comeback.

“Jeg ser ikke et svagt 2017 som endegyldigt bevis på, at Norwegians forretningsmodel har spillet fallit. Det er for tidligt at dømme dem ude, selvom de har spændt elastikken for hårdt og gabt over for meget.”

SAS kan ende på vinderholdet
Mens 2017 var et rigtig godt år for luftfarten, skal man ikke forvente, at 2018 bliver ligeså godt, selvom der bliver mere rum til de selskaber, der har en solid forretningsmodel, der virker.

“Der er modvind på brændstofsiden, men der er samtidig en god vækst i Europa, og der kommer flere flyrejsende i 2018 end i 2017. Jeg forventer dog et lille pres i priserne, efterhånden som 2018 skrider frem. I 2017 er fårene blevet skilt fra bukkene, og SAS er gået fra at være et selskab på taberholdet til at ligne et selskab, der kan blive en del af vinderholdet, når man kigger blot tre til fire år frem i tiden,” spår Jacob Pedersen.

 

Relaterede artikler:

Sløjt år for nordiske luftfartsaktier

Nordiske luftfartsaktier i rekordhøj vækst

Europæiske luftfartsaktier i regulært blodbad

Nordiske luftfartsaktier 2,4 mia. mere værd