- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Norsk forslag: 10 flyrejser om året

Norsk stortingspolitiker fra partiet Venstre foreslår at indføre kvoter for, hvor mange flyrejser hver nordmand må foretage om året.

Den norske regering indførte i 2016 en afgift på flyrejser på 80 norske kroner per rejse. Flyskatten blev indført som en miljøskat og som et incitament til at reducere antallet af flyrejser og dermed CO2-udledningen fra flytrafikken i Norge.

Siden er flyskatten hævet til 83 kroner per rejse, og i den norske regerings nye statsbudget foreslår regeringen, at skatten på flyrejser til destinationer uden for Europa hæves til 200 kroner. Til gengæld vil regeringen nedsætte skatten på indenrigsrejser og rejser til destinationer i Europa fra 83 til 75 norske kroner.

Men nu går den norske Venstre-politiker Ketil Kjenseth, som er formand for Stortingets energi- og miljøkomité, en anden vej for at begrænse antallet af flyrejser. Han foreslår simpelthen at sætte en grænse for, hvor mange flyrejser hver nordmand årligt må tage.

Mulighederne for kvoter skal undersøges
Ifølge Ketil Kjenseth kan hver indbygger i Norge få tildelt en kvote på eksempelvis 10 flyrejser om året. Samtidig skal nordmænd med et større behov for at rejse have mulighed for at købe ekstra rejser fra andre nordmænd, som ikke bruger deres kvote.

“Muligheden for at begrænse antallet af flyvninger med et kvotesystem, der omfatter hver enkelt af os, bør undersøges,” siger den norske politiker til Adresseavisen.

Et gennemsnit på 10 flyrejser om året kan lyde af meget, men især indenrigsflyvning er langt mere udbredt i det langstrakte og bjergrige Norge end eksempelvis i Danmark.

Samme model som i industrien
Ketil Kjenseth forestiller sig et kvotesystem baseret på samme model, som anvendes i eksisterende kvoteordninger inden for industri, transport samt olie- og gassektoren. Her er aktørerne tildelt kvoter, som de kan købe og sælge mellem hinanden.

”Kvoterne kan også være i form af emissioner eller antallet af udenlandske rejser. Dette er et stærkt virkemiddel og et indgreb i privatpersoners valg. Men nordmænd er verdensmestre i at flyve, og vi bør spørge os selv, om vi vil fortsætte på den måde,” siger Ketil Kjenseth til Adresseavisen.

Relaterede artikler:

Widerøe på vej med rutelukninger

Ny norsk flyskat vil ramme langruter

Norwegian sparer jetfuel med ny teknologi