Norsk regering spænder ben for Norwegian

Den norske regering har afvist Norwegians ønske om at ændre i udlændingelovens bestemmelser, således at der kan ansættes asiatisk personale på langdistanceruterne. Selskabets aktiekurs dykkede med det samme.

Når Norwegian den 30. maj forventes at have premiere på selskabets langdistanceflyvninger er det planen, at hovedparten af de ansatte i kabinen vil være asiatisk personale.

Det norske lavprisflyselskab har valgt at etablere en base i Thailand til de nye Boeing 787 Dreamliner-fly og havde samtidig anmodet de norske myndigheder om at ændre udlændigelovgivningen, således at der kan beskæftiges arbejdskraft fra lande udenfor EU/EØS på de norsk registrerede langdistancefly.

Norwegian har i flere omgang truet med at udflage langdistanceflåden til Sverige, såfremt den norske regering ikke ville efterkomme ønsket om at ændre i lovgivningen.

Vil hindre social dumping
I går kunne Samferdselsdepartementet så meddele, at den norske regering ikke vil efterkommet ønsket.

“Regeringen vil sikre arbejdstagernes vilkår og hindre social dumping. Vi ønsker ikke at Norge skal være på forkant med noget som kan indebære, at norske løn- og arbejdsvilkår sættes på spil,“ siger arbejdsminister Anniken Huitfeldt i en pressemeddelelse.

Hendes regeringskollega i Samferdselsdepartementet Marit Arnstad vil samtidig sætte gang i en større undersøgelse, der skal belyse problemstillingerne som følge af den øgede internationale konkurrence i luftfarten.

“Regeringen er optaget af at have et konkurrencedygtigt luftfartshverv for såvel indenrigs- som udenrigsflyvninger. Vi oplever, at luftfarten er inde i en udvikling med stærk konkurrence, og der er derfor behov for en grundig gennemgang af problemstillinger omkring udlændingelovgivningen,“ siger den norske transportminister.

Norwegian har reageret ved at gentage truslen om at lade langdistanceflyene registrere i Sverige eller i et andet EU-land. Men denne manøvre forventes at vil blive mødt med stormodstand. Den norske fagforening Parat Luftfart, der organiserer en stor del af norskluftfarts kabinemedarbejdere, har opfordret til, at alle medlemmer af luftfartssektionen i EFT, Europæisk Transportarbejder Forbund står sammen om denne sag.

Parat mener, at en lovændring vil udkonkurrere alle europæiske arbejdstagere på interkontinental flytrafik, specielt mellem Europa og Asien. Dette vil ifølge Parat få konsekvenser for titusinder af europæiske arbejdspladser.

Aktiekurs dykkede
Meddelelsen fra Samferdselsdepartementet blev udsendt ved 15-tiden onsdag eftermiddag. Aktionærerne i Norwegian Air Shuttle ASA kvitterede ved at sende kursen på selskabets aktier ned med 3,28 procent således at der blev barberet et par hundrede mio. norske kroner af den aktuelle børsværdi.

Noget kunne tyde på, at Norwegian kan risikere at støde på en række større udfordringer, før selskabet kan sende det første langdistancefly i luften i slutningen af maj måned.

De aktuelle problemer med flere af de samlet 50 Dreamliner-fly, der allerede er i drift hos luftfartsselskaber i USA og Japan, har givet næring til spekulationer om, hvorvidt Boeing kan blive tvunget til at foretage justeringer, der kan forsinke produktionen af nye Dreamliner-fly. I givet fald vil Norwegian kunne risikere ikke at modtage det første fly i tide, således at premiereflyvningen til New Yorkmå udskydes eller gennemføres med indlejete kapacitet.

Læs også:

Op imod 100 ansatte per Dreamliner-fly

Frygter ændring af udlændigelov