North Flying - Fairchild Metroliner (Foto: North Flying)

North Flying mister operationer i Norge

Air Norway lukker og slukker, og det betyder umiddelbart, at det danske flyselskab North Flying i første omgang vil stå uden beskæftigelse til et af selskabets fly.

En lang epoke med Air Norway slutter fredag den 6. oktober, når den sidste rundtur mellem Oslo og Ørland gennemføres. Air Norway lukker og slukker efter 14 års drift som virtuelt flyselskab.

Der er ikke tale om et egentligt flyselskab, men i stedet et joint-venture samarbejde mellem Ørland Kommune i Norge og Aalborg-virksomheden North Flying via moderselskabet Nordic Air. Hidtil har de danske fly under Air Norways varemærke fløjet ruteflyvning mellem lufthavnen i Ørland og Oslo Lufthavn med et 19-sæders Fairchild Metroliner-fly.

”Bestyrelsen i Air Norway besluttede i dag (fredag den 29. september, red.), at anbefale afvikling af selskabet. Det blev endvidere besluttet, at flyselskabets sidste flyvning fra Ørland vil være fredag den 6. oktober 2017,” hedder det i en meddelelse fra selskabet.

Air Norway vil operere normalt i denne uge, hvor det stadig er muligt at reservere flybilletter på de planlagte afgange. Passagerer, der har købt billetter til efter den 6. oktober, vil blive kontaktet med henblik på refusion af billetterne.

Ruten mellem Ørland og Oslo blev ellers genoptaget mandag den 18. september efter 10 måneders pause. Den lange periode uden flyvning skyldtes, at startbanen i Ørland Lufthavn skulle forlænges, så det norske luftvåben fremover kan have base i lufthavnen med sine nye F35-kampfly.

Svær konkurrence
Air Norway nåede således kun at operere på ruten i et par uger, inden flyvningerne igen indstilles. Lukningen af flyselskabet kommer i kølvandet på, at det norske regionale flyselskab FlyViking har annonceret, at de fra den 16. oktober vil åbne en rute mellem Ørland og Oslo Lufthavn. Dette selskab vil tilbyde to daglige afgange betjent med et 39-sæders Dash 8-100-fly.

Skulle Air Norway have fortsat på ruten, ville man have oplevet en markant konkurrence på både tidtabel og kapacitet. For ej at forglemme en svær konkurrence på priser. Prisen for en returbillet med Air Norway mellem Ørland og Oslo er på 5.392 norske kroner inkl. skatter og afgifter, hvorimod FlyViking kan tilbyde en returbillet på samme rute fra kun 998 norske kroner.

Ørland Kommune ejer halvdelen af Air Norway, og det har derfor vækket opsigt, at kommunen – ifølge lokale medier –  har ydet direkte eller indirekte tilskud til driften af FlyViking. Kommunen er blandt andet ejer af Ørland Lufthavn, og man har således indtaget en form for dobbeltrolle, som altså nu koster Air Norway livet.

CHECK-IN.dk har været i kontakt med North Flying, der i et skriftligt svar kommenterer på, hvad lukningen af Air Norway betyder for selskabet:

“Nedlukningen af Air Norway kommer ikke til at få betydning for North Flying’s drift – flyet vil indgå i firmaets øvrige aktiviteter inden for forretnings-, charter-, fragt- og ambulanceflyvninger. Vi vil fortsat være interesseret og klar til nye potentielle opgaver i Norge, ” lyder det fra salgschef Jesper Kragelund.

 

Relaterede artikler:

Dansk flyselskab presses ud af Norge

Genoptager Norges-rute fra Aalborg

Dansk flyselskab må sætte Norges-rute på pause

Nyt millionunderskud i North Flying

Flyselskab tvinger Dantax til nedjustering

x

Læs Også

Flyselskaber begejstrede over takstnedsættelse

Danish Air Transport og SAS tager begge positivt imod Københavns Lufthavns udspil om at sænke taksterne fra den 1. april 2018, og der er prisnedsættelser på vej.

VisitDenmark: Mahan-rute hurtigt glemt

Danmark gik med lukningen af iranske Mahan Airs CPH-rute i 2017 glip af op mod 10.000 kinesiske overnatninger, vurderer VisitDenmark.

Ny Nordica-rute til København

Det estiske flyselskab Nordica, der i forvejen flyver for SAS, åbner næste forår den tredje direkte rute til Københavns Lufthavn.

SAS-fly skal lande på taxivej

Hovedbanen i Thessaloniki Makedonia-lufthavnen er midlertidigt lukket, og derfor skal flyene lande på en taxivej. EasyJet afviser at sikkerhedsmæssige årsager, men SAS gennemfører.

SAS i kraftig reduktion på Miami-rute

SAS lagde ud med daglige flyvninger fra Skandinavien til Miami, men i den kommende sommer flyves der kun tre gange om ugen.

Begejstring i Miami over skandinaviske ruter

SAS’ direkte ruter fra de skandinaviske hovedstæder har givet pote for Miami International Airport med 140.000 passagerer i de første 12 måneder.