Norwegian Dreamliner-fly i London Gatwick Airport (Foto: Gatwick/PR)

Norwegian åbner ruter til Seattle og Denver

Norwegian fortsætter den internationale ekspansion med langdistanceruter til Seattle og Denver og kommer dermed op på 15 USA-destinationer fra Europa.

Når Norwegians koncernchef Bjørn Kjos tager på besøg hos flyproducenten Boeing Commercial Airplanes i Seattle i den amerikanske delstat Washington, har han ofte været tvunget til at flyve med andre flyselskaber, da Norwegian ikke hidtil har haft den amerikanske vestkystby på selskabets rutekort.

Men Seattle er på vej ind på Norwegians rutenetværk sammen med Denver i deltaten Colorado i Midtvesten. Det sker fra midten af september måned, hvor Norwegian vil åbne ruter direkte til de to amerikanske storbyer fra London Gatwick Airport.

Ruten til Denver får premiere den 16. september, hvor der i første omgang flyves to gange ugentligt på lørdage og tirsdage, og ved begyndelsen af vintertrafikprogrammet i slutningen af oktober måned vil Norweigan øge til tre afgange om ugen, når der tilføjes en torsdags-afgang.

Seattle-ruten åbnes søndag den 17. september, og der flyves fire gange om ugen på mandage, onsdage, fredage og søndag. På begge ruter benyttes Norwegians Boeing 787 Dreamlinere.

De to ruter er særligt interessante for det skandinaviske marked. Afgangen fra London-Gatwick er nemlig planlagt til kl. 09.50, og det betyder, at det er muligt at benytte de første morgenfly fra København, Stockholm og Oslo ind til Gatwick, hvor flyene ankommer henholdsvis kl. 08.05, 08.40 og 08.40. Den såkaldte Minimum Connecting Time er 70 minutter på internationale flyskifter i Gatwick sydterminal, hvortil Norwegian-flyene ankommer og afgår.

Det samme er tilfældet med de ankommende flyvninger fra Denver og Seattle, hvor det er muligt at benytte flyforbindelserne tilbage til København, Stockholm og Oslo, der afgår henholdsvis kl. 08.45, 09.10 og 09.20.

Flyver til 15 lufthavne i USA
Med de to nye USA-ruter kommer Norwegian op på 15 lufthavne i USA, der betjenes på ruterne fra Europa.

“Vi er glade for at lancere Seattle og Denver som splinternye destinationer i vores langdistancenetværk. Dermed giver vi de rejsende på begge sider af Atlanten endnu flere direkte ruter mellem kontinenterne. Der er stor efterspørgsel i Europa og USA på Norwegians kvalitetsprodukt, og vi ser frem til at byde passagerer velkommen om bord på vores nye Dreamlinere,” siger Thomas Ramdahl, der er kommerciel koncerndirektør hos Norwegian.

Når ruterne bliver lagt til salg, vil prisen på en enkeltbillet starte ved 199 britiske pund, hvilket svarer til 1.750 danske kroner. Erfaringsvis er der dog relativt få billetter til denne pris, hvorfor man nok skal forvente at betale noget mere med mindre man er hurtig ved tasterne.

Konkurrence til de store europæiske flyselskaber
Med de to nye ruter kommer Norwegian på det lokale britiske marked i konkurrence med British Airways og Virgin Atlantic. British Airways flyver dagligt fra London-Heathrow til Denver med Boeing 747-400, mens det britiske flyselskab flyver 12 gange om ugen mellem Heathrow Airport og Seattle med en kombination af Boeing 777-200 og Boeing 747-400. Herudover supplerer Virgin Atlantic, der seks gange om ugen flyver fra Heathrow til Seattle med Boeing 787-9 Dreamliner.

På det skandinaviske marked har det til destinationen Seattle altid været populært at benytte KLM til Amsterdam og derfra videre med det hollandske flyselskab eller Sky Team-partneren Delta Air Lines. Populær er også Lufthansas forbindelse via Frankfurt samt Icelandair via Keflavik til Seattle på en meget hurtig forbindelse på lidt mere end 12 timer.

Nogenlunde samme billede tegner sig, hvis man kigger på flyforbindelserne fra Skandinavien til Denver. Her er de mest populære forbindelser med Lufthansa via Frankfurt, British Airways via London eller Icelandair via Keflavik. Det er også meget udbredt at flyve direkte med SAS til Newark og derfra videre med United Airlines.

SAS lukkede i oktober 2009 den direkte rute mellem København og Seattle efter mere end 40 års uafbrudt drift. Det var en streg i regningen for den amerikanske IT-gigant Microsoft, der i 2003 i Vedbæk havde etableret det største Microsoft-center for softwareudvikling uden for USA blandt andet på baggrund af, at SAS kunne tilbyde flyvninger direkte mellem København og Seattle.

 

Relaterede artikler:

Norwegian vil opfylde CPH’s langrutedrømme

Norwegian åbner endnu en USA-langdistancerute

Emirates vil flyve fra København til Seattle

Icelandair dagligt til Seattle

Icelandair åbner rute til Denver

x

Læs Også

Ny pilotaftale skaber ro hos Norwegian

Norwegian er kommet til enighed med de skandinaviske piloter om en ny treårig overenskomst, og undgår dermed en konflikt, som det var tilfældet i 2015.

Dyr sommer for Norwegian

Trods massiv indleje af reservefly havde Norwegian omkring 15.000 forsinkelser og 300 aflysninger i tredje kvartal, og det kostede tilsammen en halv milliard kroner.

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.

Norwegian: Uacceptabel håndtering af bagage

En privat videooptagelse fra Oslo Lufthavn viser lastearbejdere fra handlingselskabet Menzies Aviation smide rundt med håndbagage, der skal i lastrummet på et Norwegian-fly.