Norwegian ændrer cockpit-regler

Den dybt tragiske hændelse med Germanwings 9525, hvor en af piloterne fløj 149 mennesker i døden, har desværre fortilfælde. Norwegian vil som det første flyselskab ændre reglerne for tilstedeværelse i cockpittet.

I den kommende tid vil debatten blusse op omkring rimeligheden i, at en pilot er alene i cockpittet, mens den anden forretter et ærinde udenfor. Det er en uundgåelig konsekvens af den tragiske ulykke med Germanwings 9525, hvor styrmanden låste kaptajnen ude af cockpittet og derefter styrede flyet mod jorden.

Norwegian vil som et af de første flyselskaber indføre nye procedurer, der skal reducere mulighederne for at en tilsvarende hændelse kan ske hos det norske lavprisflyselskab.

“Norwegian har igennem et stykke overvejet at indføre nye cockpit-procedurer. På baggrund af den tragiske Germanwings-ulykke, vil vi sætte fart på denne proces, således at to besætningsmedlemmer altid vil være til stede i cockpittet. Det betyder, at hvis en af piloterne forlader cockpittet, skal et andet besætningsmedlem indtage pladsen imens,“ hedder det i en pressemeddelelse.

I dag er der ingen myndighedskrav i Europa, der foreskriver, at der altid skal være to besætningsmedlemmer i cockpittet. Den såkaldte “rule of two“. De nye procedurer vil blive implementeret hos Norwegian, så snart de norske myndigheder har godkendt dem.

Op til 10 fortilfælde
Den tragiske begivenhed med Germanwings-flyet er ikke enkeltstående.Man skal ikke bladre langt tilbage i historiebøgerne, før man finder nogle tilsvarende handlinger.

Den 29. november 2013 mistede 27 passagerer og seks besætningsmedlemmer livet, da et fly fra LAM Mozambique Airlines styrtede ned i en nationalpark i Namibia under en flyvning fra Maputo til Luanda. Undersøgelser har siden vist, at det var en af flyets piloter, der bevidst fløj passagererne i døden.

I den mørke del af flyvningens historie finder man også,EgyptAir flight 990, hvor 217 mennesker mistede livet på en flyvning fra New York til Cairo samtSilk Air 185, der kostede 104 mennesker livet på en flyvning fra Jakarta til Singapore.

Listen er lang;Federal Express flight 705,Japan Airlines flight 350,Pacific Southwest Airlines flight 1771,Pacific Air Lines flight 773– og måske også Malaysian Airlines MH370. Alle sammen flyvninger, hvor der allerede er påvist, eller hvor der er overvejende sandsynlighed for, at en af piloterne bevidst havde bragt flyene til styrt.