WiFi med Norwegian Internet Access (Foto: Norwegian)

Norwegian afviser snyd med IP-adresser

Der er mange myter om prissætning af flybilletter, og hos Norwegian afviser man, at kundernes IP-adresser benyttes til individuelt at differentiere billetpriserne.

Den digitale tidsalder rummer uudtømmelige muligheder for at hente viden om forbrugerne og deres adfærd på internettet. Alle kender situationen, hvor man har benyttet Google til at søge efter et bestemt produkt på nettet, hvorefter man pludselig får præsenteret annoncer på nettet og på Facebook med produkter, der svarer præcist til den søgning, som man har foretaget.

Når der accepteres brugen af cookies (en lille tekstfil, der placeres på computeren, red.), giver det muligheder for at følge med i, hvordan forbrugerne eksempelvis opfører sig i forbindelse med bestilling af flybilletter.

Her er mange af den overbevisning, at flyselskaber og rejsebureauer løbende overvåger søgemønstret og individuelt kan justere de udbudte priser i forhold til, hvordan forbrugeren agerer på den specifikke hjemmeside.

IP-snyd er myter
Dette emne er blevet bragt op i den seneste udgave af Norwegian On Air, der er en podcast, der udsendes med jævne mellemrum fra det norske lavprisflyselskab.

Direktør for Revenue Management Magnus Maursund blev spurgt til myterne omkring prissætning og specifikt om, hvorvidt priserne varierede i forhold til, hvilken IP-adresse, der blev brugt til prissøgningen.

“Nej, det er ikke tilfældet. Kunderne kan selv tjekke priserne på deres telefon, mens de eksempelvis samtidig tjekker på deres laptop eller iPad. Her vil de opleve, at prisen er den samme,” forklarer Magnus Maursund.

Norwegian-direktøren fik også stillet spørgsmålet om, hvorvidt det var korrekt, at priserne steg, hver gang man gik ind på hjemmesiden.

“Mange tror, at vi placerer en cookie på computeren, og hver gang man laver en ny søgning, vil vi forhøje prisen. Men priserne stiger, fordi nogle har købt billetten i mellemtiden. Det er ikke noget, at vi spekulerer i,” understreger Magnus Maursund.

 

Relaterede artikler:

Verdens bedste lavpris-hjemmeside hos Norwegian

Norwegian har succes med tillægspriser

Norwegian indfører nyt priskoncept