Norwegian og SAS side om side i Aalborg Lufthavn.

Norwegian anklager myndigheder for SAS-favorisering

Norwegian vil have samme fordelagtige operationsvilkår i alle tre skandinaviske lande som SAS. Men det vil myndighederne ikke være med til, da Norwegian er et norsk og ikke et skandinavisk luftfartsselskab.

Lavprisselskabet Norwegian anklager nu de skandinaviske luftfartsmyndigheder for at stille selskabet langt dårligere end konkurrenten SAS. For mens SAS har tilladelse til at flytte fly og besætninger frit rundt mellem de skandinaviske lande, så skal Norwegian bruge både tid og penge på at søge om tilladelse hver gang et fly eller en besætning skal bruges på en anden base inden for Skandinavien.

Sagens kerne er det såkaldte Air operators certificate (AOC), som udstedes af luftfartsmyndighederne i det land, hvor et luftfartsselskab har hjemme. AOC’et er selskabets tilladelse til at måtte drive luftfart.

Også godt tænke sig
SAS har gennem flere år haft et særligt fællesskandinavisk AOC, der dækkede Danmark, Norge og Sverige på én gang. Sådan et kunne Norwegian også godt tænke sig. Det gør det nemlig langt nemmere for selskabet at flytte fly og besætninger rundt mellem sine baser i de tre skandinaviske lande. Det kunne være hvis der opstår mangel på fly eller besætninger i Stockholm og der samtidig er ledig kapacitet og ledige medarbejdere i København.

I sådan en situation kan SAS uden besvær flytte kapaciteten rundt inden for Skandinavien og på den måde sikre den mest optimale trafikafvikling. Hos konkurrenten Norwegian kræver det derimod indhentning af særlige tilladelser hos de nationale luftfartsmyndigheder. En proces, som tager tid og koster penge.

”Vores konkurrent kan frit flytte fly og crew mellem landene, mens vi må søge og betale afgifter når vi for eksempelindlejer danske fly fra Jet Time,” siger Norwegians kommunikationsdirektør Anne-Sissel Skånvik til CHECK-IN.dk

Kun et norsk selskab
Og det kan ikke være rimeligt, at de på den måde skal forskelsbehandles, mener man hos Norwegian. Men sådan ser man ikke på det hos de svenske luftfartsmyndigheder.

”At SAS har ét fælles AOC er baseret på den oprindelige regeringsaftale mellem Danmark, Norge og Sverige fra 1951, som skabte SAS som et skandinavisk konsortium. Der findes ingen regeringsaftale om Norwegian, da Norwegian kun er et norsk selskab og derfor kun bør have et norsk AOC,” siger presseansvarlig Eva-Mari Löfqvist fra den svenske Transportstyrelsen.

Den udmelding vækker ikke just begejstring hos nordmændene.

“Vi mener det er særdeles opsigtsvækkende og kritikværdigt, hvis de skandinaviske luftfartsmyndigheder virkelig står fast ved at de kan forskelsbehandle to selskaber på denne måde, fordi det ene selskab er delvist ejet af de tre stater. Det er mere end to år siden vi tog denne sag op overfor myndighederne.Vi har kun bedt om at blive ligebehandlet, og som situationen er i dag, er det stærkt konkurrenceforvridende,“siger Anne-Sissel Skånvik.

Fælles overbygning
Indtil december 2010 blev tilsynet med SAS på tværs af de tre skandinaviske lande varetaget af Skandinavisk Tilsynskontor, som var en fælles overbygning med repræsentanter for luftfartsmyndighederne i alle tre lande.

Tilsynskontoret er nu nedlagt og tilsynet med SAS er spredt ud på de tre nationale myndigheder. Men da den svenske transportstyrelse i sin tid var formand for tilsynskontoret er det Transportstyrelsen, som udtaler sig om AOC-problematikken.