Norwegian Boeing 787 Dreamliner i hangaren hos Monarch Aircraft Engineering i Birmingham. (Foto: MAEL)

Norwegian ansætter 27 teknikere i Københavns Lufthavn

Norwegian vil fra den 1. marts selv overtage vedligeholdelsen af Dreamliner-flyene i CPH, og derfor er selskabet i gang med at ansætte yderligere 27 teknikere.

Britiske Monarch Aircraft Engineering rykkede i foråret 2015 ind i hangar 243 i Københavns Lufthavn. Hangaren der ligger i den den sydlige del af lufthavnen er på 12.000 kvadratmeter, hvilket betyder, at tre store widebody-fly kan serviceres i hangaren samtidigt. Monarch havde fået en toårig kontrakt fra Boeing om at servicere Norwegians Boeing 787 Dreamliner-fly på den såkaldte GoldCare-aftale.

Aftalen udløber den 28. februar, og det betyder, at at Norwegian fra den 1. marts selv overtager ansvaret for at servicere de store langdistancefly. I forbindelse med overtagelsen af kontrakten vil Norwegian få brug for yderligere 17 teknikere og 10 logistikmedarbejdere. De første er allerede blevet ansat, og ansættelsesprocessen vil fortsætte frem til den 1. marts. I forvejen har Norwegian 25 teknikere og to logistikmedarbejdere ansat.

“Fra den 1. marts overtager Norwegian selv ansvaret for vedligehold af vores Boeing 787 Dreamliner i Københavns Lufthavn, hvorfor vi kommer til at øge antallet af teknisk personale på basen meget markant. I alt vil vi fastansætte 27 nye tekniske medarbejdere, hvoraf de første allerede er ansat. Når alle ansættelserne er på plads, er der tale om en fordobling af den hidtidige arbejdsstyrke,” siger informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.

Hos Norwegian glæder man sig over, at man “fortsætter med at skabe danske arbejdspladser”, selvom de nye tekniske stillinger i princippet blot flyttes fra Monarch til Norwegian. De 27 nye medarbejdere hos Norwegian i København får omkring 400 kolleger i Danmark. Det er piloter, kabinepersonale, jordpersonale samt de flymekanikere og teknikere, der allerede arbejder på den danske base.

2.200 fly omfattet af GoldCare-programmet
Boeing´s GoldCare-produkt er benyttet af en række flyselskaber, der ønsker at outsource hovedparten af den tekniske vedligeholdelse og lager af komponenter til en ekstern leverandør. Således har 60 flyselskaber i dag en GoldCare-aftale, der samlet omfatter 2.200 fly. Programmet er abonnementsbaseret og kan skræddersyes til de enkelte kunder. Programmet indeholder grundelementer som vedligeholdelse, teknik og komponenter.

Udover Monarch Aircraft Engineering, der har haft opgaven at servicere Norwegians Dreamlinere gennem de seneste to år, er blandt andet Nayak og FL Technics også GoldCare-partnere hos Boeing.

Monarch Aircraft Engineering har stadig servicecentre for Boeing 787 Dreamlinere i London-Gatwick, Manchester, Birmingham og Warszawa-Chopin.

 

Relaterede artikler:

Boeing indgår største serviceaftale nogensinde

Boeing lejer hangar i CPH

Boeing: Lille Dreamliner-flåde er udfordrende

 

x

Læs Også

Ny pilotaftale skaber ro hos Norwegian

Norwegian er kommet til enighed med de skandinaviske piloter om en ny treårig overenskomst, og undgår dermed en konflikt, som det var tilfældet i 2015.

Boeing overvejer at genoptage 767-produktion

Ifølge amerikanske luftfartsanalytikere kan Boeing være tæt på at genoptage produktionen af det tomotorers langdistancefly Boeing 767-300ER.

Dyr sommer for Norwegian

Trods massiv indleje af reservefly havde Norwegian omkring 15.000 forsinkelser og 300 aflysninger i tredje kvartal, og det kostede tilsammen en halv milliard kroner.

Norwegian bagud med at indføre sikkerhedskrav

Norwegian kæmper med at få de nye krav om interviews af USA-passagerer op at køre i CPH og to andre lufthavne. Andre selskaber har de nye procedurer på plads.

Norwegian-vækst svækker indtjeningen

Norwegians massive globale vækst sætter sine spor i regnskabet, hvor indtjeningen er i bakgear med stigende enhedsomkostninger og lavere indtægter per passager.

CPH har færrest Norwegian-langdistanceafgange

Norwegian sæsonlukker endnu en langdistancerute fra Københavns Lufthavn, der nu er nede på 12 ud af samlet 131 ugentlige afgange med langdistancefly fra Europa.