A340-300 fra Hi Fly hjalp Norwegian.

Norwegian brugte 400 mio. kroner på vikarfly

I årets første ni måneder har Norwegian været tvunget til eksternt at leje fly med besætninger til en samlet værdi af 400 mio. kroner.

Mange flyselskaber har haft glæde af de kapacitetsmæssige udfordringer, som Norwegian har haft i løbet af året. Mangel på piloter, tekniske udfordringer samt en kortvarig periode, hvor piloterne nægtede at tage ekstra vagter, har resulteret i massive ekstra omkostninger til wetleasing af kapacitet fra eksterne flyselskaber.

En wetlease aftale betyder, at et eksternt flyselskab stiller fly og besætning til rådighed og samtidig afholder alle øvrige omkostninger som vedligeholdelse og forsikring.

Wetleasing har været brugt i stor stil hos Norwegian i løbet af dette år. Alene i tredje kvartal løb omkostningerne op i 275 mio. norske kroner, eller hvad der svarer til næsten 230 mio. danske kroner.

“Disse omkostninger ville vil helst have været foruden,” sagde Norwegians koncernfinansdirektør Frode E. Foss ved selskabets investormøde i sidste uge i forbindelse med præsentationen af resultatet for tredje kvartal.

Med 112 mio. norske kroner i wetlease-omkostninger i første kvartal samt 82 mio. norske kroner i andet kvartal, er der ved udgangen af september måned registreret 469 mio. norske kroner på denne konto hos det norske lavprisflyselskab, hvilket omregnet er omkring 390 mio. danske kroner.

En halv snes vikarflyselskaber
Der er mange flyselskaber, der har fået andel i de knapt 400 mio. kroner, som Norwegian har betalt for vikarflyvninger. Et af selskaberne er danske Danish Air Transport (DAT), der i flere omgange har leveret et A320-fly med besætninger til afhjælpe problemerne hos det norske lavprisflyselskab. Det samme har det litauiske datterselskab DOT LT.

To flyselskaber fra Portugal har også bogført indtægter fra leje af fly og besætninger til Norwegian. Det er Hi Fly med langdistancefly fra Airbus samt euroAtlantic, der leverer langdistanceflyvninger baseret på Boeing-fly.

På de europæiske mellemdistanceruter er der mindst fire yderligere selskaber, der har været inde med kapacitet. Der er tale om Titan Airways fra Storbritannien, italienske NEOS, slovakiske Air Explore samt Avion Express fra Litauen. Til den norske indenrigstrafik har Norwegian i denne sommer benyttet Fokker 100-kapacitet fra Avantiair i Tyskland, Carpatair i Rumænien samt Denim Air i Holland, der er ejet af SkyGreenland, som den grønlandskfødte iværksætter Gert Brask står bag.

 

Relaterede artikler:

Langdistancefly på Norwegians europæiske ruter

Fire flyselskaber yder sommerhjælp hos Norwegian

Norwegian indsætter Fokker-100 på tre ruter

Norwegian får fast portugisisk vikarfly

Pilotmangel tvinger Norwegian til at wetlease