Norwegian Boeing 787-8 Dreamliner. (Foto: Norwegian)

Norwegian-Dreamliner til London

Norwegian vil teste sine nye Dreamliner-fly på ruten fra Stockholm til London Gatwick over en periode på næsten tre måneder.

I starten af juli i år starter Norwegian med at flyve langdistanceruter fra London Gatwick til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale i USA. Samtidig åbner selskabet i starten af maj og starten af juni nye langdistanceruter fra Bergen til New York (2. maj), fra Stockholm til Oakland (3. maj) og fra Oslo til Oakland, Orlando og Los Angeles (28. maj, 29. maj og 1. juni).

For at komme godt fra start i det store og stærkt konkurrenceprægede London-marked samt på sit skandinaviske hjemmemarked, har Norwegian valgt at træne sin brug af Boeing 787 Dreamliner i Gatwick i en periode på knap tre måneder. Dels for at få Dreamliner-erfaring i London Gatwick og dels for at køre selskabets nye Dreamlinere ind i den generelle langdistanceproduktion.

Derfor vil Norwegian fra 6. maj til 24. juli benytte Dreamliner-fly på to daglige rundture mellem Stockholm og London Gatwick.

Norwegian modtager i de kommende måneder sit femte, sjette og syvende Boeing 787 Dreamliner-fly. For at sikre en bedre indkøring af de to nye fly end det var tilfældet med de to første Dreamlinere Norwegian modtog sidste år, så har selskabet besluttet at køre flyene ind på europæiske ruter inden de sættes ind på langdistanceruterne. På den måde er det lettere at tage sig af strandede passagerer, hvis der opstår problemer med flyene. Så er det bare at booke dem om til nogle af Norwegians andre flyvninger.

Meget lille tilstedeværelse
Norwegian etablerede sidste år en base for europæiske flyvninger i London Gatwick. Den udvides i starten af juli til også at omfatte langdistanceflyvninger. Der startes op den 2. juli med to ugentlige afgange til Los Angeles på onsdage og søndage. Den 3. juli etableres ruten til New York-JFK, der vil operere tre gange om ugen på tirsdage, torsdage og lørdage. Den 4. juli startes op fra London til Fort Lauderdale, der vil få to ugentlige afgange på mandage og fredage.

Hos konkurrenterne tager man dog Norwegians britiske langdistancesatsning med sindsro.

“Med tre ugentlige afgange fra London til New York vil Norwegian få en meget lille tilstedeværelse på et marked, hvor der er 31 daglige flyvninger fra London Heathrow til lufthavne i New York,“ påpegede Wille Walsh, topchef for British Airways’ moderselskab, IAG, sidste år.