Norwegian-fly ved gate i Oslo Lufthavn. (Foto: Kristin S. Lillerud)

Norwegian drysser vinternyheder udover Norden

I den kommende vintersæson står Norwegian klar med 20 nyheder bestående af nye ruter og flere frekvenser.

Dagen efter at have lanceret 11 nye ruter til Tyskland fra selskabets baser i Spanien, annoncerer Norwegian nu vinterruteprogrammets nyheder. I alt lancerer nordmændene 20 nyheder fordelt på både Norden og England i form af nye ruter samt kapacitetsforøgelse på eksisterende ruter.

I Danmark vil Norwegian videreføre sommerruten til Aalborg fra Alicante i vintersæsonen med to ugentlige afgange. Imens får Malaga-ruten til København en ekstra ugentlig afgang, så man nu er oppe på ni ugentlige afgange. Fælles for stort set alle rutenyheder og frekvensforøgelser i Norden er, at de udgår fra Norwegians spanske baser i Malaga, Alicante, Gran Canaria og Tenerife.

Vintertrafikprogrammet barsler således ikke med nyheder internt i Norden, hvilket ifølge Norwegian kan forklares med, at Norden ikke kan følge med den vækst, som Norwegian i øjeblikket lægger for dagen. Selskabet modtager alene i år 14 nye fly.

”Med den størrelse Norwegian har nu, og den vækst selskabet går i møde med nye fly, er Norden ikke stor nok. Derfor bliver vi nødt til at kigge andre steder hen,” fortæller Johan Bisgaard Larsen, informations- og marketingschef i Norwegian til CHECK-IN.dk, med henvisning til basen i London Gatwick og den seneste ekspansion mellem Spanien og Tyskland.

Fra London sætter Norwegian til næste vinter flere frekvenser ind på ruten til Oslo og lancerer desuden en ny rute til Fuerteventura.

Finnerne er begejstrede for Norwegian
Det er især Norge og Finland, som begunstiges med nye ruter fra Norwegian, hvor Danmark og Sverige i stedet får flere frekvenser på eksisterende ruter. Til Stockholm er der tale om frekvensforøgelser på ruterne fra alle fire Spanien-baser.

I Norge får Bergen, Trondheim og Rygge ruter fra Tenerife, der åbner som Norwegian-base ved indgangen til vintersæsonen. Imens vil rejsende fra Tromsø kunne flygte for en stund fra vintermørket med den nye rute fra Alicante.

I Finland tegner der sig et lignende mønster. Her tilfalder rutenyhederne Oulu og Turku med ruter fra henholdsvis Tenerife og Alicante. Ifølge Norwegian går det godt for selskabet med at vinde finnernes tillid. Finland har, sammenlignet med de øvrige nordiske lande, måttet vente længe på, at lavprisselskaberne har villet slå sig ned i landet.

EasyJet forsvandt hurtigt efter et forsøg med London-ruten til Helsinki tilbage i år 2010 og senest har Ryanair udført hævn-lukninger til Tampere, som følge af nye lufthavnsafgifter. Netop denne udvikling har på sin vis stillet Norwegian i en fordelagtig position i Finland efter, at selskabet landede i landet 2010.

”Vi kan mærke, at finnerne ikke har haft adgang til lavprisselskaber, så Norwegians produkt er blevet taget godt imod i Finland,” fortæller Johan Bisgaard Larsen.

Norwegian er dog i første omgang gået i en stor bue udenom Tampere, som har været omdrejningspunkt for Ryanairs aktiviteter i Finland. I stedet satser Norwegian på udenrigsruter fra Helsinki, Turku og Oulu.

Billede: Kristin S. Lillerud