Norwegian erstatter Barbados med Puerto Rico

Der har været stor forvirring om Norwegians kommende eksotiske destination i Caribien. Trods fotos fra Barbados er der tilsyneladende tale om San Juan, der er hovedstaden på Puerto Rico.

Norwegian kunne i sidste uge på sin Facebook-side “tease“ nyheden om en ny langdistancedestination fra såvel København, Oslo, Stockholm og London.

Opslaget var ledsaget af et sløret foto af en tropeø med et Dreaminer-fly indlejret oppe i højre hjørne. Norwegian valgte samtidig at udskrive en konkurrence om to flybilletter, hvis man på baggrund af billedet kunne gætte den nye destination.

Det har flere tusinde gjort, og der er kommet mange bud på, hvilken destination Norwegian har valgt til fremtidige ruter fra London og de tre skandinaviske storlufthavne. Destinationer som Hawaii, Cancun, Maldiverne, St. Lucia og Barbados er blandt Facebook-brugernes favoritter.

Det krævede ikke de store færdigheder her på redaktionen at ræsonnere sig frem til destinationen på baggrund af fotoet. Via Googles “reverse image search“ kunne det slørede strandfoto fra Facebook spores tilbage til et officielt foto fra Barbados.

Norwegian havde meddelt, at man ville løfte sløret for destinationen torsdag den 26. marts, men Germanwings-tragedien fik selskabet til at udsætte lanceringen til efter påsken.

Fotos ikke landespecifikke
Men det bliver ikke Barbados, at Norwegian kan præsentere som ny destination efter påske. I stedet skal man omkring 950 kilometer i nordvestlig retning fra Barbados for at finde den nye tropedestination i Caribien. Det er i stedet San Juan på Puerto Rico.

Torsdag i sidste uge, hvor afsløringen skulle finde sted, dukkede de første tv-reklamer for San Juan op på den internationale tv-kanal TLC. Det var åbenbart ikke lykkedes for Norwegians marketingafdeling at stoppe de bestilte reklameblokke.

“Jeg har desværre ingen detaljer omkring den internationale markedsføring,“ svarer Norwegians svenske informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson undvigende til spørgsmålet om, hvorfor man har afviklet reklamer på TLC for en San Juan-rute.

Informationschefen er heller ikke glad ved at skulle tage stilling til spørgsmålet om, hvorfor Norwegian anvender et sløret foto fra Barbados som illustration til en konkurrence, hvor omkring 2.000 mennesker har gjort sig ulejlighed med at gætte en destination, som intet havde med det pågældende foto at gøre.

“Vi har mange billeder, som vi anvender i markedsføring, og de er ikke altid landespecifikke. Når vi anvender billeder i markedsføring, er det ofte generelle billeder som skal illustrere sol- og badedestinationer og storbyer – og altså ikke en specifik destination,“ forklarer informationschefen.

Under alle omstændigheder vil Norwegian efter påsken afsløre Las Vegas og San Juan som to nye destinationer. Kilder i Norwegian bekræfter førstnævnte, mens San Juan som nævnt allerede er præsenteret i tv-reklamer.