Norwegian etablerer base i Bangkok

Lavprisflyselskabet Norwegian etablerer langdistancebase i Bangkok fra januar 2013. Det nye datterselskab Norwegian Long Haul AS har netop indledt rekrutteringen af piloter til de nye Boeing 787 Dreamliner-fly, der får base i den thailandske hovedstad.

Planerne om etablering af langdistanceruter hos det norske lavprisflyselskab Norwegian er gået ind i en ny fase.

Ved årsskiftet etableredes således det selvstændige selskab Norwegian Long Haul AS, der med moderselskabets nuværende COO Asgeir Nyseth ved rorpinden skal bringe skandinavisk luftfart ind i en ny æra med langdistanceflyvninger til lavpris.

Og planerne bliver nu endnu mere konkrete. Gennem konsulentvirksomhedenRishworth Aviation har Norwegian netop påbegyndt en rektrutteringsproces af piloter til den kommende langedistanceoperation.

I en jobannonce hos Rishworth Aviation annoncerer Norwegian Long Haul således efter piloter med gyldigt EU-pas til ansættelse påNorwegians kommende base i Bangkok.

Udover EU-pas – hvilket i denne sammenhæng også omfatter norske statsborgere – kræves der, at piloterne samlet har haft minimum 1.500 flyvetimer samt erfaring fra langdistanceflyvninger. Mindst 500 af de samlet 1.500 flyvetimer skal være erhvervet gennem operation af Boeings flytyper B777, B767/757, B747 og B737NG.

Lave omkostninger
Gennemjobopslaget afsløres det således,at flyvningerne mellem Skandinavien og Thailand vil ske med udgangspunkt i en base i Bangkok og med piloter, der er kontraktansat itre årgennem Rishworth Aviation.

Basen vil starte op i januar måned 2013, hvor piloterne samtidig skal påbegynde den 3-årige kontraktperiode.

Valget af den thailandske hovedstad som baseer endnu et skridt i retning af at holde omkostningerne ved langeruteoperationen nede på det lavest mulige niveau.

Norwegian hævder i forvejen, at det er op til 70.000 kroner billigere at flyve en strækning mellem Skandinavien og Bangkok med 787 Dreamliner-flyet isammenligning med SAS, der bruger Airbus A340-300 fly, der ikke har samme suveræne brændstoføkonomi.

Når Norweigan ydermere vil gøre brug af kontraktansatte piloter med base i Thailand, vil omkostningerne blive bragt yderligere ned i sammenligning med den skandinaviske konkurrent. Omkostninger til pension og forsikring skal de kommende piloter på kontraktsvilkår angiveligt selv afholde.

Forventninger til trafik fra Asien
Valget af base i Bangkok betyder også, at Norwegian vil have større adgang til back-up kapacitet i tilfælde af tekniske problemer. Det vil formentlig være lettere at skaffe et wide-body reservefly i Bangkok, end det vil være tilfældet i Skandinavien.

Men baseetableringen i Bangkok vil også medvirke til at markedsføre Norwegian-navnet i Asien. Selvom Norwegian i første omgang forventer, at 75 procent af passagererne vil være rejsende fra Norden til Asien, er der store forventninger til den fremtidige udvikling af trafikken i den modsatte retning.

Norwegian vil selv levere fødetrafik i Norden gennem egne ruter, mens det endnu er uklart, hvilken samarbejdspartner, der i givet fald skal bidrage med fødetrafik fra den resterende del af Asien til basen i Bangkok. Her kan det ikke udelukkes, at det malaysiske lavprisflyselskab Air Asia kan blive en kommende partner.

I altseks fly af typen Boeing 787-8 Dreamliner er på vej til det norske lavprisflyselskab. Flyene vil blive indrettet i en to-klasses version med 291 sæder.

Tre af flyene er leaset fra amerikanske ILFC (International Lease Finance Corporation), mens trefly købesaf Norwegian Long Haul AS.

De første to leasede fly forventes leveret ved årsskiftet 2012/13. I løbet af første halvår 2013 leveres yderligere to fly, mens de resterende to leveres henholdvis i begyndelsen af 2014 og 2015.