Norwegian får de ældste widebody-fly

Med de to aldrende Airbus A340-fly til opstarten af sine langdistanceruter, får Norwegian den ældste flåde af widebody-fly blandt de nordiske ruteflyselskaber. Planen var ellers den lige modsatte.

Den 2. maj sidste år viste en stolt Norwegian-topchef, Bjørn Kjos, rundt i et eksemplar af den Boeing 787 Dreamliner, som Norwegian skulle bruge, når selskabet om mindre end tre måneder går i luften med sin længe ventede langdistancesatsning. Kjos fortalte igen og igen den nordiske verdenspresse om flyets fortræffeligheder og om hvordan netop de fortræffeligheder var årsagen til at Kjos og Norwegian mente, at de kunne sælge billetter til New York og Bangkok til halv pris af konkurrenterne.

Og Kjos har de seneste par år ikke spildt en eneste chance for at fortælle offentligheden om forskellen på Norwegians helt nye Dreamliner-fly og SAS’ ældre Airbus A340-fly. Om hvordan både brændstoføkonomi, miljøpåvirkning og passagerkomforten er langt bedre i drømmeflyet, ligesom han ofte fremhæver hvor ung Norwegians flyflåde er sammenlignet med SAS-flåden.

Det verdensomspændende flyveforbud til Dreamlineren, som nu har været i effekt i mere end halvanden måned, har imidlertid betydet, at Norwegian har leaset to ældre Airbus A340-300 fly, magen til dem SAS bruger, som vikarer til opstarten af langdistanceflyvningerne fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok med start 30. maj.

Tirsdag i denne uge kunne Norwegian fortælle, at valget er faldet på to mere end 15 år gamle Airbus A340-300 fly, som tidligere har arbejdet for Singapore Airlines og Emirates. Dermed kommer Norwegian, indtil selskabet får sine to første Dreamliner-fly, til at indtage pladsen som det nordiske ruteflyselskab, der har den ældste flåde af widebody-fly.

Få dage adskiller
Faktisk er det kun få dage, der adskiller Norwegian fra at overhale charterflyselskabet TUIfly Nordic og have Nordens ældste flåde af widebody-passagerfly blandt både rute- og charterflyselskaber. For mens Norwegians to kommende Airbus-fly har en gennemsnitsalder på 15 år, 4 måneder og 20 dage, så er TUIfly Nordics to Boeing 767-fly i gennemsnit 15 år, 5 måneder og 2 dage gamle.

Grønlandsfly er det nordiske ruteflyselskab, der har den næstældste widebody-flåde. Grønlændernes enlige Airbus A330-maskine er nemlig 14,5 år gammel.

Duksen i den nordiske klasse er Finnair, hvis otte Airbus A330-fly i gennemsnit er 3,3 år gamle. Samme selskabs syv Airbus A340-fly er i gennemsnit 10 år gamle. Hos SAS er de fire Airbus A330’ere i gennemsnit 9,9 år gamle og de syv Airbus A340’ere er i gennemsnit 11,1 år gamle.

Læs også:

Norwegian: Vi har alligevel ikke solgt alle sæder

Norwegian har fundet sin Dreamliner-erstatning