DY7210 mellem Bangkok og København lagde den 1. januar turen gennem russisk luftrum. Screendump fra Flightradar24.

Norwegian får lov at sende Asien-fly gennem Rusland

Rusland åbner igen sit luftrum for specifikke Norwegian-ruter til Asien, men generelt er der stadig lukket for de rød-hvide fly.

De rejsende med Norwegian på ruterne fra København og Stockholm til Bangkok kan glæde sig over, at flyene nu kommer omkring 50 minutter hurtigere frem, da Norwegians Boeing 787 Dreamliner-fly har fået lov til at lægge vejen igennem russisk luftrum. Det bekræfter Norwegians kommunikationsafdeling overfor CHECK-IN.dk.

Indtil de sidste dage af december har flyene taget turen vest om Ukraine og over Sortehavet og Det Kaspiske Hav. Nu går turen øst om Ukraine gennem russisk luftrum. En genvej, der i gennemsnit skærer 50 minutter af flyvetiden afhængig af vejr og vind.

Helt store gennembrud
For passagererne er det formentlig rart at komme lidt hurtigere frem, når flyet ikke længere skal syd om Rusland. Men i sidste er det nok priserne, der har størst betydning.

For Norwegian er det derimod en særdeles positiv udvikling på vejen mod det helt store gennembrud i bestræbelserne på at få adgang til russisk luftrum. Bilaterale luftfartsaftaler mellem Rusland og de tre skandinaviske lande forhindrer i dag Norwegian i at flyve gennem russisk luftrum på ture mellem Skandinavien og Asien. Det betyder, at Norwegian ikke kan åbne de ruter til Asien, som selskabet godt kunne tænke sig.

Ruten for DY7210 mellem Bangkok og København den 25. december gik ikke over Rusland. Screendump fra Flightradar24.

Ikke nået i mål
Norwegian har igen og igen talt varmt for at de tre skandinaviske lande og Rusland skulle se at blive enige om nye bilaterale luftfartsaftaler, som vil åbne det russiske luftrum for andre skandinaviske flyselskaber end blot SAS. De tre skandinaviske lande har i fællesskab forhandlet med Rusland gennem flere år uden at være nået i mål. Og et møde i Oslo i november sidste år sluttede resultatløst.

Så den generelle åbning af det russiske luftrum for Norwegian mangler fortsat. Men gennem det seneste år har Norwegian fået slået to mindre huller i den russiske væg i form af tilladelser til konkrete ruter. I november 2016 fik Norwegian lov til at sende flyene mellem Oslo og Bangkok gennem russisk luftrum. Og nu er det så flyene på selskabets to andre Bangkok-ruter, der får russisk adgang.

Reserveret tilladelser
Ruterne fra Oslo, København og Stockholm er sammen med en knap fire måneder gammel rute mellem London Gatwick og Singapore Norwegians eneste ruter mellem Asien og Europa, mens selskabet har omkring 40 ruter mellem Europa og Nordamerika.

Hvis de russiske myndigheder fortsætter med at lukke op for enkelte konkrete ruter, så kan Norwegian muligvis benytte sig af åbningen til at åbne de ruter mellem Skandinavien og Singapore, som selskabet allerede har reserveret landingstilladelser til at kunne åbne. Men uden muligheden for at flyve henover Rusland bliver flyvetiden alt for lang. Indtil videre må Norwegian derfor nøjes med at flyve fire gange om ugen mellem London Gatwick og Singapore.

 

 

Relaterede artikler:

Norwegian klar til at åbne skandinaviske Singapore-ruter

Nye luftfartsforhandlinger med Rusland

Rusland åbner dør på klem for Norwegian

Ny Ruslands-aftale kan skabe Asien-vækst i CPH

Norwegian må vente med skandinaviske Asien-ruter

SAS vil ikke afgive rettigheder til Norwegian

Norwegian: Ikke på Skandinaviens bekostning

Finnair øger overflygningskapacitet over Rusland

 

 

x

Læs Også

Fortsat Emirates-fremgang i CPH

Emirates fortsatte i 2017 passagerfremgangen i CPH, mens konkurrenten Qatar Airways oplevede et lille dyk i kølvandet på massiv fremgang.

CPH’s største byggeri i nyere tid godt på vej

Mandag nåede Københavns Lufthavn en milepæl for det største byggeri i 20 år, som skal skabe bedre plads til de største fly.

De 20 største lufthavne i Norden i 2017

Der var i 2017 kun tre danske lufthavne på top20-listen over de største nordiske lufthavne, der er domineret af svenskerne og nordmændene.

Syddanske lufthavne årets højdespringere

Tre lufthavne i Region Syddanmark havde den største relative passagervækst blandt de danske lufthavne i 2017, mens en fjerde syddansk lufthavn blev nummer chok.

SAS mister terræn i CPH

Kun godt hver tredje CPH-passager rejste sidste år med SAS. Til gengæld bliver Norwegian og Ryanair stadig større i Københavns Lufthavn.

Norwegian skal opgradere motorer på 21 fly

Det norske lavprisflyselskab Norwegian bekræfter, at 21 af selskabets moderne Boeing 787 Dreamliners skal have deres motorer opgraderet.