Boeing 787-8 Dreamliner fra Norwegian. (Foto: Norwegian)

Norwegian får stadigt mindre for sine billetter

Norwegian flyver stadig flere passagerer, men får også stadigt mindre for billetterne.

Passagererne strømmer til Norwegians fly og væksten i antallet af passagerer er højere end væksten i antallet af ekstra flysæder, som selskabet udbyder i takt med at nye fly kommer til og nye baser og ruter åbnes.

Det norske lavprisflyselskab Norwegian oplevede i juni således en markant fremgang i antallet af passagerer. Hele 21 procent flere end i samme måned sidste år. Det bragte Norwegian op på at have fløjet med 2.304.506 passagerer i den forgangne måned. Det er især åbningen af de to nye baser i Madrid og Barcelona samt basen i London Gatwick, der giver fremgang.

Antallet af udbudte sædekilometre steg med 39 procent og antallet af solgte sæder per kilometer steg med 45 procent. Det var med til at øge belægningen med 2,9 procent til 82,5 procent.

Fløj længere
Norwegian gør meget ud af at fremhæve den store passagervækst i pressemeddelelsen om juni måneds trafiktal. Hvad selskabet ikke fortæller er, at man tjener stadig mindre per solgt flysæde. Den såkaldte yield, der er udtryk for indtjeningen per passagerkilometer, er således faldet med 14 procent og enhedsindtægterne perudbudt sædekilometer (RASK) er faldet med 11 procent.

Det store fald skyldtes blandt andet at Norwegian fløj 14 procent længere end i samme måned sidste år. Der er således flere kilometer at sprede billetindtægterne ud på.

”Faldet i yield er forventet i lyset af indfasningen af nye langdistanceruter. Samtidig har vi for nylig meddelt, at der er et stort prispres i markedet. Desuden skal man være opmærksom på vores forretningsmodel, der er baseret på at sikre volumen og fylde flyene, som vi gør det i juni med en vækst i belægningen,” pointerer Anne-Sissel Skånvik, kommunikationsdirektør i Norwegian, over for CHECK-IN.dk.