Norwegian Boeing 737-800 i Københavns Lufthavn.

Norwegian: Fagforeninger blokerer for konkurrence

Stærke fagforeninger, der vil diktere alting, afholder handlingselskaber fra at etablere sig i CPH, mener Norwegian.

Hvis ikke man vil lade sine fly handle af et selskab, der er ejet af en konkurrent, så har man som luftfartsselskab i Københavns Lufthavn ikke de store muligheder med hensyn til at vælge handlingselskab til at håndtere ens passagerer og deres bagage. Så er der reelt kun ét selskab.

På papiret har Københavns Lufthavn faktisk tre handlingselskaber: SAS Ground Handling (SGH), Novia og Copenhagen Flight Services. Men sidstnævnte er små og håndterer kun easyJet i CPH GO-terminalen. Desuden har Copenhagen Flight Services og Novia samme ejer. Derfor er der reelt kun SGH og Novia at vælge imellem. Og for mange selskaber er der i virkeligheden ikke noget at vælge imellem.

”Der er mange luftfartsselskaber, som ikke vil placere deres handling hos SAS Ground Handling, da selskabet er ejet af en konkurrent. SGH er eksempelvis på ingen måde en option for os,” forklarer Bjørn Erik Barman-Jenssen, chef for landoperationer og in-flight services hos Norwegian.

Han peger på, at der i Oslo Gardermoen er tre selskaber, der tager sig af handling af passagerer og Stockholm Arlanda har fire handlingselskaber.

Et godt afsæt
Norwegian har været i kontakt med adskillige handlingselskaber, som i dag ikke er til stede i København. Det norske lavprisselskab er den næststørste operatør i Københavns Lufthavn med omkring 15 procent af passagermængden. Derfor ville det være et godt afsæt for et handlingselskab, hvis det ved sin entré i København fra starten havde Norwegian som kunde.

”Hvis vi ønskede at skifte handlingselskab i København ville vi kunne få et tredje handlingselskab til at etablere sig,” forklarer Bjørn Erik Barman-Jenssen.

Men uden på forhånd at have en stor kunde som Norwegian, er der ifølge Norwegian-bossen ikke nogle handlingselskaber, der ønsker at etablere sig i København. Og det er der en god forklaring på.

”Fagforeningerne i Københavns Lufthavn er stærke og ønsker at diktere alting. Og det afholder de udenlandske handlingselskaber fra at gøre deres entré i København,” fastslår Bjørn Erik Barman-Jenssen.

Ifølge flere iagttagere er det blandt andet risikoen for oprør fra fagforeningernes side, der gør, at en aftale om den internationale handlinggigant Swissports overtagelse af SAS Ground Handling lader vente på sig. Fagforeningernes indflydelse er et af de elementer, som har gjort Swissport skeptiske og som de ønsker at få afklaret inden en aftale kan falde på plads.

Altid en mulighed at skifte
Sidste sommer var Norwegian stærkt utilfredse med den service, som selskabet fik hos Novia. Handlingselskabet havde svært ved at følge med, da Norwegian over en kort periode udvidede antallet af basefly i København fra syv til 11. Og den forgangne sommer har også givet visse udfordringer. Men efter at der er blevet talt med store bogstaver, er Norwegian i dag tilfredse med Novia og har ikke umiddelbart planer om at skifte handlingselskab.

”Vi havde en række udfordringer henover sommeren. Vi har haft en dialog med Novia, som har arbejdet målrettet med at løse problemerne. Derfor ser vi i øjeblikket ingen grund til at skifte,” siger Bjørn Erik Barman-Jenssen.

Men Novia skal ikke vide sig for sikker.

”Det er nødvendigt med kvalitet, og det er altid en mulighed at skifte handlingselskab. Det hjælper dog at gøre opmærksom på, at du er utilfreds,” siger Bjørn Erik Barman-Jenssen.

Norwegian skiftede handlingselskab i Finland ved årsskiftet 2011/2012 og har flere gange skiftet ud i Rom.

I Oslo bruger Norwegian Røros Flyservice, der er en del af den skandinaviske handlingkoncern Aviator. Koncernen tæller blandt andet også Novia og svenske Nordic Aero.