Boeing 737-800 fly fra Norwegian.

Norwegian fløj med underskud i februar

Norwegians enhedsindtægter faldt med 20 procent i februar måned, hvilket betyder, at selskabet flyver med underskud. Det skyldes blandt andet, at billetpriserne bruges som markedsføringsmiddel i nye markeder.

God passagervækst og høj belægning var overskriften, da Norwegian torsdag præsenterede trafiktallene for februar måned. I alt 1.527.099 passagerer fløj med Norwegian i februar måned, hvilket repræsenterer en vækst på 22 procent sammenlignet med samme måned sidste år.

Trafikvæksten steg mere end den udbudte kapacitet, hvilket resulterede i forbedring af belægningsprocenten med et procentpoint til 79,3 procent, hvilket er imponerende højt for en februar måned.

“Vi har øget tilbuddet til kunderne betragteligt med flere ruter og frekvenser. Selv med en stærk kapacitetsvækst fyldes flyene, hvilket vi er meget tilfredse med. Samtidig ser vi, at der er stærk konkurrence i markedet og mange billetter til salg. Det er godt for kunderne, at at konkurrencen virker. I Norwegian er vi forberedt på at konkurrere. Nye fly med lavere brændstofforbrug er den vigtigste årsag til, at Norwegian kan holde omkostningerne ned og tilbyde stadig flere billetter til lavere priser,“ siger koncernchef Bjørn Kjos.

Den markante vækst i kombination med de lave billetpriser koster dog penge for Norwegian. I februar måned har selskabet skønsmæssigt fløjet med et driftsunderskud i omegnen af 125 mio. norske kroner.

Regnestykket er relativt simpelt. Enhedsindtægterne faldt med 20 procent til 0,31 norske kroner per produceret sædekilometer, mens Norwegian tidligere har skønnet enhedsomkostningerne til at være 0,40 norske kroner per produceret sædekilometer. Med 2.865 mio. producerede sædekilometer i februar måned, vil forskellen mellem enhedsindtægter og enhedsomkostninger repræsentere omkring 258 mio. kroner.

Norwegian har dog i gennemsnit 89 norske kroner i indtægt per passager på salg af tillægsydelser som sædevalg, bagage, måltider m.v. Ved1.527.099 passagerer i februar måned vil det give en indtægt på cirka 136 mio. norske kroner. Forskellen bliver så 122 mio. norske kroner i driftsunderskud.

Lave priser som markedsføringsredskab
Hos Norwegian erkender selskabets finansdirektør, at konkurrencen er hård i øjeblikket, hvilket presser indtægterne.

“Vi mærker stor konkurrence i markedet i øjeblikket, men at vi oplever prispres i perioder er ikke noget nyt. I vinteren 2009/10 var yield-faldet tilsvarende det vi ser i øjeblikket. I længden er det udslagsgivende med en konkurrencedygtig omkostningsstruktur. Vores forretningsmodel er trods alt at tilbyde billige billetter, men at tjene pengene på de store volumener,“ siger finansdirektør Frode Foss til CHECK-IN.dk.

Finansdirektøren peger på, at Norwegian har haft underskud i årets første kvartal i de seneste 11 år. Sidste år tabte selskabet 160 mio. norske kroner før skat i årets første kvartal, mens tabet året før var hele 398 mio. norske kroner før skat. Alligevel lykkedes det at hente et positivt årsresultat hjem på højere billetpriser og større volumener udenfor lavsæsonen.

At enhedsindtægterne er faldende skyldes også det forhold, at selskabet flyver længere distancer efter etableringen af langdistanceruterne. Men det hænger også sammen med en særlig markedsføringsstrategi, hvor de lave billetpriser skal bidrage til at spare penge på traditionel markedsføring.

“Vi bruger prisen til at markedsføre os i nye markeder. I det store billede bruger vi ikke så mange penge på store markedskampagner i England og USA, således at prisen dermed bliver et vigtigt virkemiddel for os i kampen om kunder. Hvor andre flyselskaber har store markedsføringsbudgetter og dermed omkostninger, anvender vi hellere prisreduktion som et markedsføringsmiddel,“ forklarer Frode Foss.

Aktiemarkedet på Oslo Børs reagerede på Norwegians trafiktal ved at sende aktien ned med 1,39 procent.