Norwegian har konverteret en ordre på 30 Airbus A320neo til 30 A321LR. (Foto: Airbus)

Norwegian vil flyve til Washington med A321LR

Når Norwegian i 2019 får den langtrækkende A321LR i flåden, vil selskabet flyve direkte til Washington-området fra flere europæiske lufthavne.

I sommeren 2016 konverterede Norwegian en del af den store ordre fra 2012 på 100 Airbus A320-200neo til 30 eksemplarer af det langtrækkende mellemdistancefly Airbus A321LR, der i sidste uge gennemførte den første flyvning.

Med en rækkevidde på 7.400 kilometer giver A321-flyene Norwegian mulighed for at åbne nye ruter mellem det europæiske kontinent og USA, som ikke kan gennemføres med den rækkevidde, som Boeing 737 MAX 8 tillader i dag. Det skriver FlightGlobal.com.

Planen er at åbne ruter fra udvalgte byer i Europa til mellemstore amerikanske lufthavne.

“Man vil kunne se flere A321LR-ruter, der kommer til at forbinde mellemstore lufthavne i USA med forskellige hovedstæder i Europa, siger Norwegians kommercielle direktør Thomas Ramdahl og tilføjer at Berlin, Bruxelles, Budapest og Prag er mulige europæiske gateways.

Overvejer Washington-området
En af de destinationer, som Norwegian har i kikkerten til de nye fly er Washington DC, hvor der kan blive tale om flyvninger til enten Baltimore-Washington International Airport eller til Washington Dulles International Airport i den amerikanske forbundshovedstad.

I dag er Norwegian udfordret ved, at Boeing 737 MAX 8 ikke har tilstrækkelig rækkevidde, mens Boeing 787 Dreamlineren ikke passer til det antal frekvenser, som Norwegian ønsker at operere på en sådan rute.

“Vi vil kigge på Washington-området. Jeg tror, at det vil blive en A321LR-destination,” siger Thomas Ramdahl.

Første fly i 2019
Det er planen, at de første otte A321-fly skal leveres til Norwegian i 2019, mens de øvrige 22 fly kommer til i løbet af de efterfølgende to år.

Norwegian debuterede i sommeren 2016 med flyvninger med Boeing 737 MAX 8 til Stewart International Airport, Providence Airport samt Bradley International Airport på den amerikanske østkysr. I alt blev det til 10 nye transatlantiske ruter fordelt på 38 ugentlige flyvninger fra Edinburgh, Belfast, Cork, Shannon og Dublin.

“MAX´en fungerer fint fra Irland og Storbritannien,” understreger Thomas Ramdahl. Men rækkevidden på 6.500 kilometer begrænser mulighederne for at ekspandere dybere ind i det europæiske kontinent.

 

Relaterede artikler:

Første flyvning med langtrækkende Airbus-fly

Her er Norwegians kommende A321-ruter

Norwegian bestiller 30 langtrækkende A321-fly

x

Læs Også

Kampagne stopper ikke indenrigs-blødning

På trods af en storstilet reklamekampagne til 10 millioner kroner strømmer passagererne i stor stil væk fra indenrigsflyene.

Islændinge lukker Grønlands-rute

Som led i en større sparerunde opgiver Air Iceland Connect sin rute til Grønlands største lufthavn. Selskabet har netop ansat grønlandsk salgsansvarlig.

Udfordringer med Norwegian i easyJet-platform

It-problemer spænder på femte måned ben for Norwegian og easyJets feeder-samarbejde.

Hentede 4,8 milliarder kroner fra gebyrer

Norwegian fik i 2017 en indtægt på 4,8 milliarder norske kroner fra gebyrer og tillægsydelser, og målet er at nå op på 20 procent af omsætningen.

CRJ1000 flyver nu i SAS-farver

SAS har for få dage siden indsat en 100-sæders Bombardier CRJ1000 på selskabets europæiske rutenet. Flyet opereres af et spansk flyselskab.

Mulig bombe under Norwegian-regnskab

Finanstilsynet i Norge er ikke enig i, at Norwegian kan opskrive værdien af aktierne i Bank Norwegian, og derfor kan regnskabet være næsten to milliarder norske kroner ringere.